Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Bara en notis: Det verkar skifta en aning om hur det blir med mätarställning osv, i de flesta fall verkar miltalet ändra sig i huset till bilens rätta miltal, men när jag bytte i min -02a så tog den miltalet från DIM och ändrade i boxen. Nu skiljde det inte mer än 1400mil har jag för mig så det är ingen stor grej för mig, men andra kan ju ha oturen att få ett miltal som inte ens är i närheten av det riktiga.

Skönt att det löste sig iaf! :)
av MickeM
Ska inte det HÖGSTA lagrade miltalet antas av DIM, tror jag att jag läst någonstans.

DVS är det högre i CEM än DIM tas det miltalet.
Högre i DIM än CEM så tas DIMs miltal.
Felkod sätts med omatchande Miltal.
(Inget som bilprovningen ser vid besiktning)

Men Bilprovningen noterar om den plötsligt har lägre mätarställning än föregående år.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jo det ska ju vara så om man läser runt om detta, men på min så gick den efter det lägsta miltalet vilket låg i den nya DIM, varför har jag inget bra förklaring på.

Enda felkoden som dök upp var SRS vilket jag tror är ganska vanligt efter byte.
av Andreas12
Min tappade oxå mil, inte säker på vad donatorbilen gått men blev några tusen mil mindre än org mätare.
Viktigast är ändå att hålla koll på miltalen för service o kamremsbyte.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag gjorde en notering i serviceboken och då blir det ju lättare att komma ihåg det.
Hade dessutom bytt kamremssats/vattenpump & olja/filter för inte så länge sen och nollade servicelampan i samband med byte av DIM (inställd på 1000mil) så jag har hyfsad koll på det i alla fall!
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]