Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gonilvolvo
golfgti skrev:pirelli är nog helt ok dom har dom grymt pris på typ under 6000kr med alu fälgar.
Jag köpte michellin det nya X-ice north. Kom på delad första pats i aftonbladet igår stort test dom och nokia hakka 5 vann.
Carvin däcket fick bra beröm enda negativa dom lyfte fram var lite högljudnivå
MVH Mike
Alla däck var 205 så de låter nog mer än 195.
Läste just Aftonbladets test och jag tror nog inte det blir Carvin då. Man åker ju den mesta tiden på asfalt i Stockholm. Däremot kan jag ju lägga till Michelins X-ice north till listan över tänkbara däck

/Göran
Användarvisningsbild
av Bosa
Aftonblades omdöme om Carving:

Pirelli Winter carving edge
Pris: 1 750 kr.
Hastighetskod: T
Poäng: 7,9

Italienarna kopierade Gislaved nordfrost och kom långt med det, men medan konkurrenterna fortsätter att utvecklas har Pirelli blivit stående. Greppet och köregenskaperna på vinterväg är numera medelmåttiga, det sladdar lite för mycket på snö och är för nervöst på spårig väg.

+ Egenskaper på asfalt, snabbt på is.

- Ljudnivå.

Slutbetyg: Tre stycken +.

Nokia Hakka 5 vann testet och Michelin X-ice north kom tvåa följt av Continental Conti winter viking 2 på en tredje plats. Alla dessa tre däck fick fem +.

Gislaved Nordfrost 5 kom på en fjärde plats med fyra +.
av sandberg
Jag slår nog till på Pirelli Carving med lm-fälg för runt 5500 (15"). Känns som det mest prisvärda alternativet.

Förresten, är det någon som vet hurvida man behöver olika bultar till plåtfälg resp lm-fälg på V70:n? På en Peugeot 407 var det så men inte på den 9-5:a jag hade förrut. Det kostar ju cirka 400:- att köpa 20 bultar annars, vilket man får lägga på priset på plåtfälgen...
av gonilvolvo
sandberg skrev:Jag slår nog till på Pirelli Carving med lm-fälg för runt 5500 (15"). Känns som det mest prisvärda alternativet.

Förresten, är det någon som vet hurvida man behöver olika bultar till plåtfälg resp lm-fälg på V70:n? På en Peugeot 407 var det så men inte på den 9-5:a jag hade förrut. Det kostar ju cirka 400:- att köpa 20 bultar annars, vilket man får lägga på priset på plåtfälgen...
Vart har du hittat för 5500:- .
Vad jag har hört så ska det funka med orginalbultarna till plåtfälg.

/Göran
Användarvisningsbild
av Mr H
gonilvolvo skrev:
sandberg skrev:Jag slår nog till på Pirelli Carving med lm-fälg för runt 5500 (15"). Känns som det mest prisvärda alternativet.

Vart har du hittat för 5500:- .
Vad jag har hört så ska det funka med orginalbultarna till plåtfälg.

/Göran
Hos Nordendäck får du:
4 st Svenska Fälg Monaco 6.5x15 ; 2396:-
4 st 195/65R15T Pirelli Carving ; 2936:-

Totalt 5332:- + 300:- i frakt
Användarvisningsbild
av Bosa
Lägger du till 260:- så har du ju Gislaved NF5 som hamnade bättre till i däcktestet. Nästa steg i jakten på ett bättre vinterdäck är ju Michelins X-ice north men då blir det ju lite mera pengar också, närmare bestämt 824:- till jämfört med Carving. Och för testvinnaren Hakka 5 så blir det ytterligare nån krona, 1044:- mer än för Carving. Den högre kostnaden är då förstås för fyra däck och inte per styck, kanske lite övertydlig där. :D

Personligen skulle jag ha åtminstone övervägt det. Missförstå mig rätt, Carving är säkert ett bra däck men det finns ju bättre för inte alltför mycket mer pengar. :)
av sandberg
Tack för tipset. Tyckte sidan var lite kass, så jag undersökte den aldrig riktigt :)

Blir nog 15" + GNF 5 för cirka 5500:-. Känns som om det är läge att byta däcken snart...
av gonilvolvo
Larse skrev:Hej!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... nterd%E4ck

Kolla denna tråd ang X-ice north, jag skrev max-ice men det är x-ice north det gäller i mitt inlägg där.

// Larse
När du köpte Michelindäcken var det hosten 05 eller hösten 06?
Om det skulle vara ett vanligt fel på Michelindäcken så borde man ha hört det. Som du också skrev så har ju Michelin ett bra rykte så jag tror nog att man har rättat till det. Däremot är ju hanteringen av problemet riktigt dåligt

/Göran
Användarvisningsbild
av Larse
Köpte dessa hösten 06 och som du säger så har Michelin haft gott rykte men jag vet inte längre. Min bil levererades med Michelin sommardäck och dessa fungerar mycket bra. Däremot kan jag rekomendera Gislaved NF5 om man kör mindre på snö och is och Nokia Hakka5 om man mestadels kör på snö och is. Vill man så fungerar dubbfritt också, men kosta på nå'n krona för när det gäller dubbfritt är skilnaden mellan billigt och dyrt större än för dubbade.

// Lars
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]