NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska eventuellt kolla på en V50, årsmodell 2006 med ett pris strax över 20000kr. Den är enligt Transportstyrelsen nyligen besiktad och godkänd, nästa gång juni 2021.
Enligt annonsen har bilen rullat mellan 21500-21999, enligt Transportstyrelsen hade den vid besiktning rullat 237xx nånting. Simpel felskrivning antar jag? Stått hos samma firma i över ett år, avställd sen 2019-07-xx

Ganska bra info om bilen, dock saknas uppgift om servicebok i annonsen. Ser helt ok ut på bilderna, dock svårt att avgöra självklart. Sliten förarstol, i övrigt fräsch inredning. Verkar gått som "enmansbil".

Några annat man bör veta om den här modellen? Eller är den kortfattade infon ovan tillräcklig för att "dra öronen åt sig" och inte åka dit? Vet att man kan få vad som helst för runt 20000 kr men vill ju ändå inte behöva reparera å sånt första veckorna iaf :)
Kontakten mellan förardörr och bil kan strula på modellerna 2004-2006. Kan yttra sig att yttertemperaturen visar tokfel och klimatanläggningen då agerar helt fel. Att klimatanläggningen felar kan ibland även bero på att givaren bakom stereon är full av damm då den suger i sig luft för att mäta temperaturen i kupen.

Vissa har haft problem med en vakumslang, felar den kommer du minst sagt märka det när motorn blivit varm, nästan omöjligt att köra bilen.

Generator har nog alla dåliga bytts ut vid det här laget, de var tydligen undermåliga från fabrik

Ac kylen i grillen, kommer ej ihåg den tekniska benämningen på rak arm sitter lite väl utsatt för stenskott så det händer att de börjar läcka, det visar väl säg rät snabbt detta varma dagar :)

Annars hade vi en sådan 2013-2016 mellan 13000-18000 mil och det är en trevlig bil att köra, hade jag inte varit så fåfäng hade vi haft kvar den ännu. Den finns inom familjen ännu och de har bara bytt hjullager samt en oljegivare som bara kostade några undringar att byta, annars fungerar allt ännu
Ja den bilen...

Ja jag har varit lite fundersam på ägare/verklig ägare/säljare, kanske inte känns helt legit när jag tänker efter.

Oj, sex besiktningar? Det var info jag inte fått fram. 14 ägare är en sak, hur många brukare? Ja den har stått ett år, kan ju tyckas lite märkligt ;-) Ska nog lämna tanken på denna kärra och hitta någon annan, kanske är klokast så?
En liten pekpinne till dessa fordonsuppgifter. Dom anger alltid förbrukningen på bensin när det FFV-bilar. Jag hade en V70 2.0F -08. Den drog i genomsnitt 1,18 l/mil och jag tankade enbart E85. Så om man vill köra på E85 så bör man vara medveten om detta att bilen drar lite mera. Därmed inte sagt att det alltid blir dyrare. Bensin kan tidvis vara jättedyrt i vårat land. E85 har "åkt upp och ner" under åren, men den senaste tiden brukar det ligga mellan 10 och 11 kr/litern.
Det finns en enkel tumregel att beräkna om det är billigt eller inte. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Blir svaret under bensinpriset så är det billigare. Vi förutsätter att man hämtar prisexemplen från samma station och samma dag. Och snack om dyrare service m.m. är bara dravel. Det står i instruktionsboken att motoroljan skall bytas en gång om året. Däri ligger den kortare körsträckan för oljebytesintervallen. Och oljebyte varje år gäller för övrigt alla bilar oavsett vilket bränsle man kör på.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]