Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Vad är det för litet batteri som sitter i motorrummet? Start/Stopp? Sitter ju ett större i bagaget.
av KnotVillage
Laddas det bara när bilen går eller laddas det från det stora. Ska montera in en batteriladdare och cg undrar då om man kan ladda det lilla så det stora laddas eller ladda det lilla så det stora laddas.

Svarar mig själv.

Laddar man på plinten fram så laddas bara det stora. Det verkar ju användas för kallstarter och när alla värden är uppmätta så flyttas starten till det lilla.
Senast redigerad av 1 KnotVillage, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
Du monterar laddare på laddpunkterna i motorrummet (INTE på något batteri!!!) och så sköter bilen om resten.
Kör du laddas båda. Laddar du på laddpunkterna laddas båda. Laddar du på batteriet kan du förstöra saker.
av KnotVillage
Xanthopteryx skrev: mån 10 aug 2020, 18:14 Du monterar laddare på laddpunkterna i motorrummet (INTE på något batteri!!!) och så sköter bilen om resten.
Kör du laddas båda. Laddar du på laddpunkterna laddas båda. Laddar du på batteriet kan du förstöra saker.
Svarade mig själv. Självklart laddar jag från punkterna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
KnotVillage skrev: mån 10 aug 2020, 18:03 Vad är det för litet batteri som sitter i motorrummet? Start/Stopp? Sitter ju ett större i bagaget.
Det lilla batteriet driver elektroniken medan startmotorn tar ström från det stora..
Tanken är att man ska slippa glitchar pga spänningsdippen som uppstår när startmotorn suger hundratals ampere.. .
av KnotVillage
Kanon. Blir en hel del kortsvängar och efter 4 dagar varnar den för lågt batteri. Frontuttaget kostade 1100kr, nästan 500 dyrare än till V70in. Sen kostar ctec laddaren 600. Helgen är räddad.
av mortimer
Får jag flika in lite... Ctek laddarna har ju ett AGM/köldläge som ger lite högre spänning(14,7v?), är det korrekt att använda även det läget på en V90 bil ? Hämtar min V90 T4 2019 imorgon och tänkte vara duktig o börja ladda batterierna.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag kör året om på AGM läget på AGM batterier. Även på vintern på vanliga batterier.
Bara att kolla va som sitter i nya bilen, V90 har garanterat ett AGM batteri.

Kan du inte se nått om du skruvar bort inred[…]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]

Håller med om att det är osannolikt att[…]

B30a i en 740?

740 fanns ju med en rak VW diesel 6-a så en […]