- fre 31 jul 2020, 08:49
Växellådeoljan borde ha bivit bytt länge före 20 k mil.
Om jag minns rätt så byts den på taxibilar/polisbilar etc. varje 6k mil. Filtret måste också bytas vilket kostar skjortan då det sitter inuti lådan.
Om oljan är riktig gammal och lådan är sliten så finns det möjlighet för att friktionsmaterialet nu befinner sig i oljan vilket gör att lådan funkar på ett vis.
Byts oljan i sådant fall finns det inte friktionsmaterial kvar och lådan slirar efter oljebytet. Byts inte oljan, så funkar låden så där men slits sakta sönder . . . otrevligt dilemma.
Jag köpte en -08 V70 2.4d för två veckor sedan men valde manuell låda.
En norsk stor automatlåda-verkstad skriver om dom lådorna dom reparerar till blant annat Volvo V70:
AW 55-50SN - bra låda, men har haft produktionsfel på 3de växelns band.
Dom allra sista före år 2005 har inte detta problem.
En del problem med solenoider, men dom är enkla att byta själv.
Noll oljebyte = garanterad trasig låda.
AW TF-80SC (2006-2014). Mycket stora problem med lockup.
6DCT-450 (Powershift)/MPS6 sammans med D3 motor. Dubbelkopplingen slås sönder.
Värkstaden varnar mot att använda lådan till att dra husvagnar och tunga släp.
En amerikansk verkstad skriver så här:
One of the most problematic transmissions on the road today is an AW55-50SN Transmission.
Automatlåda . . . nej tack!
Om jag minns rätt så byts den på taxibilar/polisbilar etc. varje 6k mil. Filtret måste också bytas vilket kostar skjortan då det sitter inuti lådan.
Om oljan är riktig gammal och lådan är sliten så finns det möjlighet för att friktionsmaterialet nu befinner sig i oljan vilket gör att lådan funkar på ett vis.
Byts oljan i sådant fall finns det inte friktionsmaterial kvar och lådan slirar efter oljebytet. Byts inte oljan, så funkar låden så där men slits sakta sönder . . . otrevligt dilemma.
Jag köpte en -08 V70 2.4d för två veckor sedan men valde manuell låda.
En norsk stor automatlåda-verkstad skriver om dom lådorna dom reparerar till blant annat Volvo V70:
AW 55-50SN - bra låda, men har haft produktionsfel på 3de växelns band.
Dom allra sista före år 2005 har inte detta problem.
En del problem med solenoider, men dom är enkla att byta själv.
Noll oljebyte = garanterad trasig låda.
AW TF-80SC (2006-2014). Mycket stora problem med lockup.
6DCT-450 (Powershift)/MPS6 sammans med D3 motor. Dubbelkopplingen slås sönder.
Värkstaden varnar mot att använda lådan till att dra husvagnar och tunga släp.
En amerikansk verkstad skriver så här:
One of the most problematic transmissions on the road today is an AW55-50SN Transmission.
Automatlåda . . . nej tack!
- By Jgo