Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Hej

Ska köpa ”ny bil”. Var över tio år sen som jag hade en Volvo (då V70 2,0d 136hk) och tittar nu på vitt skilda bilar; V60 T8 eller S90 T8, Porsche Macan gts/s eller tesla model 3 performance...

Fördelen med Volvo som då är en bättre beg 19 eller 20 är totalekonomi och i detta bra utrustning, stolar m.m. Hade en V60 till låns i helgen, mkt bra specad med stolar med fläkt och massage i m.m. Jag gillar den mer än väntat :) och där till frågorna.

Jag kan ju läsa som alla andra att laddbox rekommenderas. Samtidigt blir den kostnaden i relation dyr om man inte ser det som att framtidssäkra för ev elbil... men säljare. Hävdar att medföljande laddsladd med den här klumpen i som sätts i vanligt vägguttag har överhettningsskydd. Jag laddade nu i motorvärmaruttaget, gick o kände flera ggr o inget kändes varmt... el i garaget är nyligen uppsäkrat till 20a, jag har även trefasuttag... behöver jag vid köp en bättre laddbox?

Om jag vill ladda vid sk publika laddstationer, då lär jag behöva köpa en till sladd med annan anslutningskontakt? Från 2021 ingår denna men inte innan. De hade en att erbjuda för 4500... det blir ju svårt att köra hem så att säga... finns det alternativ eller är det bara strunta i då?

I hybridläget, vid full gas, har man tillgång till full effekt eller krävs det att man väljer powerläget? Att gå mellan olika körlägen hade jag önskat var smidigare än det där hjulet i mitten...

Slutligen en vad tror du fråga, i kronor räknat, förlorar jag mer på en beg V60 T8 -20 för dryga 500 eller står den sig bättre som kombi än en -19 S90 för Max 450... sedan o andrahandsvärde är ju så där vilket syns - jag får mkt för pengarna?
Jag kan svara på din första fråga:
Tycker absolut du ska köpa en laddbox (själv kör jag eeasy) du får ju tillbaka 50%.
Den inkluderar inte kabel men jag fick ersättning för den med så jag tog 10m För 3990:- från ett annat företag som sedan blev 1995:- efter 50% avdrag.
Ja... problemet med att få tillbaka är att förbehållet är ”om det finns pengar kvar” när jag läser på naturvårdsverket. Känns lite osäkert. Men enklast är väl i så fall att köpa både box och arbete via elektriker så får man ansöka med den fakturan som underlag
Läser du på sidan, längst ned i mobil webbläsare så står det hur mycket som finns kvar och den uppdateras måndagar veckovis. Har följt den sen ett par tre veckor bakåt och det har sjunkit med ca 1miljon/vecka.

"Ansökningsbara medel

26,5 miljoner kr (2020-08-04)"

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

https://www.clasohlson.com/se/p/36-7275 Du behöver inte köpa kabel av Volvo för 3990kr. Finns billigare som erbjuder dem. Mennekes är väl den vanligast leverantören.

Att köpa en bil för 500' men att snåla in på laddboxen för 5-10' efter bidrag känns dumsnålt och är något att ångra om huset brinner ner. Skippa någon tum på sommardäcken istället om det är tight.
Köpte själv en Easee laddbox. Och eftersom jag redan hade 3-fas ca 1 meter från vart jag ville installera den så var kostnaden efter bidraget endast ca 5000. Tog mig ca 1 vecka efter jag ansökt tills pengarna var på kontot, gick väldigt smidigt.
Med timdebitering och smartladdning kan jag nu köra för ca 2kr milen inklusive nätavgiften. Man räknar ganska snabbt in kostnaden mot att inte ladda alls hemma. (Så länge elpriserna håller sig låga som nu)

En typ2 kabel behöver du förstås, men du ska kunna skaffa en sådan för runt 17-1800. Då kan du använda den både hemma och på vägen.
Den medföljande laddsladden för "schuko" ser jag mer som nödfall eller om du besöker någon som du vill ladda hos. Att dra 10 ampere under 5 timmar i en stickkontakt som kopplas in/ur dagligen skulle inte få mig att sova gott.

Hybridläget ger dig full effekt, men genom att välja power kommer du se att bilen håller en högre buffert på batteriet = du kan göra fler fullgas accelerationer med full effekt.
Men i praktiken tror jag inte man märker någon effektskillnad. Power gör att du får en mer sportig respons på gaspedalen framförallt.
Laddbox, och helst nu när man får igen 50% av installationskostnaden, är en självklarhet. Jag gick på Charge Amps Halo, 11kW, och efter den sjukt snabba återbetalningen av Naturvårdsverket hamnade det på 7 750kr med laddbox och installation inkl Typ A jordfelsbrytare.

Köpte Mennekes Typ 2 laddkabel på 7,5m på Kjell & Company för 1 799kr, bra pris! Schukokabeln som följer med bilen är också Mennekes då de är stora på marknaden. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-m-p48973

Nu pratar vi i denna tråd om begagnade bilar men värt att notera är att man från MY21 får med både Schuko och Typ 2 kabel.
SWEiNSANE skrev: mån 10 aug 2020, 16:35 Laddbox, och helst nu när man får igen 50% av installationskostnaden, är en självklarhet. Jag gick på Charge Amps Halo, 11kW, och efter den sjukt snabba återbetalningen av Naturvårdsverket hamnade det på 7 750kr med laddbox och installation inkl Typ A jordfelsbrytare.

Köpte Mennekes Typ 2 laddkabel på 7,5m på Kjell & Company för 1 799kr, bra pris! Schukokabeln som följer med bilen är också Mennekes då de är stora på marknaden. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-m-p48973

Nu pratar vi i denna tråd om begagnade bilar men värt att notera är att man från MY21 får med både Schuko och Typ 2 kabel.
Bara ett tillägg: du får 50% på extrakabeln (om den inte ingår i laddboxen, men det har dom inte koll på iaf) men du kan inte ansöka detta på hemsidan utan får skriva ett mejl. Förutsatt att du inte nått 10.000 i bidrag.
Leif55 skrev: mån 10 aug 2020, 17:19
Bara ett tillägg: du får 50% på extrakabeln (om den inte ingår i laddboxen, men det har dom inte koll på iaf) men du kan inte ansöka detta på hemsidan utan får skriva ett mejl. Förutsatt att du inte nått 10.000 i bidrag.
Wow, skitbra info. Gäller det även om man inte har sökt bidrag för en laddbox (jag bor i lgh) men vill ha en längre kabel?
calkenneth skrev: mån 10 aug 2020, 19:05
Leif55 skrev: mån 10 aug 2020, 17:19
Wow, skitbra info. Gäller det även om man inte har sökt bidrag för en laddbox (jag bor i lgh) men vill ha en längre kabel?
Vet inte men ring och kolla. De var jättetrevliga och tillmötesgående när jag frågade om jag kunde köpa en 10m kabel.
Jag tror att du får bidrag om du bor i lägenhet och behöver en längre kabel för att kunna ladda Din bil.
Ford hobby husbil chassinummer

Kolla höger hjulhus fram, det kan dock som sa[…]

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]