Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nystartad så jobbar generatorn hårdare.

Spänningen sjunker något när det blir varmt och när batteriet är fulladdat. En av anledningarna till varför magnetkopplingar med för stort spel spökar med varm motor, tex. Jag har inga siffror på hur mycket det sjunker, men det låter inte så tokigt tycker jag.

Du kan ju provbelasta med varm motor.
På med all el. Elbakruta, sätesvärme, full fläkt, helljus osv och mät igen. Även med lite varv då.
Skillnaderna där skulle avslöja en dålig generator tycker jag.
Laddningsregulatorn i generatorn justerar laddningsspänningen efter temperaturen eftersom blybatterier vill ha aningen högre spänning i vinterkyla och lägre vid extremvärme.
Detta fungerade utmärkt på äldre bilar som hade batteriet i motorrummet. Men hur gör man numera när batteriet sitter i bagageutrymmet? Finns det någon temperatursensor där som informerar laddningsregulatorn? Eller blundar man för att det skulle kunna vara helt annan temperatur där batteriet sitter och låter laddningsregulatorn mäta motorrumstemperaturen? :P
Sphinx skrev: ons 22 jul 2020, 18:20 Vet inte om jag har gjort rätt. Men jag mätte upp 5 ampere när jag lossat jordkabeln från batteriet och mätte från kabeln till batteriets minuspol. Det låter ju som väldigt mycket ström.
Bröt du strömmen vid något tillfälle, eller höll du hela tiden kontakt?
Med vaket CAN och lysande innebelysning kan nog förbrukningen vara där omkring.

När CAN är i dvala ska det vara 0.0någonting A.
Intressant. När jag lossade minuspolen så då bröts väl strömmen? Hur vet jag om CAN är vaket eller ej?

Jag ska tilläga att sedan bilen bilen börjat krångla så har bilen blivit väldigt svår att låsa och öppna med båda fjärrkontrollerna.
Sphinx skrev: ons 22 jul 2020, 18:43 Intressant. När jag lossade minuspolen så då bröts väl strömmen? Hur vet jag om CAN är vaket eller ej?
När du kopplar in batteriet via amperemetern så kommer en massa elektronik att vakna upp och belysning kanske tänds, men väntar du några minuter så ska det mesta somna in igen och strömförbrukningen borde gå ner till något tiotal milliampere
Precis som föregående beskriver.

Bästa är om man väntar typ 10min så CAN går i dvala och sedan håller kontakt med mätarens pinnar medan klämman lyfts utan att strömmen bryts öht.
Lite svårt, men det går.

Annars får du vänta i flera minuter.
Men, det går ju också...
Jag har kört 2 veckor utan problem tills i förrgår. Då vägrade bilen att starta och felmeddelandet "Bromsfel stanna snarast". Jag lossade batteripolen i skuffen och satte tillbaka den. Och vips så startade bilen utan problem och jag kunde köra 3 mil utan besvär. Detta verkar väldigt märkligt. Vad kan det vara som spökar?

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0