Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte elschemat där jag är nu, men det finns flera olika givare i låset i luckan. Så man kan ha vissa funktioner kvar och ändå förlora andra. Men jag minns inte hur det är med lampan kontra varningssignalen.
apersson850 skrev: fre 07 aug 2020, 16:29 Jag har inte elschemat där jag är nu, men det finns flera olika givare i låset i luckan. Så man kan ha vissa funktioner kvar och ändå förlora andra. Men jag minns inte hur det är med lampan kontra varningssignalen.

Aha, då kanske man ska försöka kika i lås/ kabel i alla fall då.
Nu har jag elschemat tillgängligt. I låset finns det tre mikrobrytare. En av dem har tre uppgifter:
  • Signalera om luckan står öppen.
  • Tända bagagerumsbelysningen.
  • Aktivera knappen för elektrisk stängning av bakluckan (om sådan knapp finns).
Om den brytaren slutar fungera, eller en sladd till den går av, lägger en eller flera av dessa funktioner av (beroende på exakt vilket fel det är), men övriga saker i luckan fungerar fortfarande.

Den här brytaren sitter alltså inne i låset, inte uppe i trycket där man trycker för att öppna luckan.
Det finns belysning av symbolen i knappen för luckstängning. Det är samma signal som tänder belysningen i den knappen och tänder lampan i taket. Knappen är bara tänd när luckan är öppen men det behöver vara mörkt för att man ska se det tydligt.
AlexanderHahlin skrev: ons 30 okt 2024, 06:32 Nyfiken vart du hittade felet? Fått samma fel på min bil, säkringar hela, indikerar i instrumenteringen att bakluckan öppnas, all annan belysning fungerar som den ska. Enda felet är att ingen ström kommer till bagagerumslampan.
Jag hade samma fel förra året. I min var det mikrobrytaren som gått sönder i låskistan. Bytte låskistan till en från skroten och sen funkade allt igen.

Ska väll tilläggas att det är jorden som bryts i låskistan, inte 12v plus. Om du tar ut lampan och jordar den mot annan punkt på bilen så kan du se om 12v går fram till lampan.

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]