Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manor
#1261453
Kugghjul köpt från Ebay, och hoppas på en hyfsat snabb leverans.
Jag hade kunnat köpt dem från VPart också, men förutom grundpriset som var lite dyrt så skulle bara frakten kosta ytterligare 69:- (för ett brev på några gram).
Snålheten slog till, och för halva priset så inkluderades både det stora och mindre kugghjulet.

Airbag hade jag, och stod ju tryckt på "locket" på instrumentpanelen.
Om jag tolkat saken rätt så innebär det inte mycket större problem än 4 ytterligare skruvar. Strömlös ska väl ändå bilen vara när man micklar med detta.
av manor
#1261680
Det lät ju inte så kul :-( .
Hur säkert är det att lossa på airbagen efter att bilen gjorts strömlös...jag tänker ju inte hamra och greja, bara få upp instrumentpanelen tillräckligt för att få ut mätarhuset.

Jag har sett instruktioner där man tar bort hela instrumentpanelen, och en annan instruktion där man endast verkar lossa den vänstra delen för att få upp panelen tillräckligt mycket för att mickla ut mätarhuset. I det senaste fallet så kanske man inte måste lossa på airbag:en alls...eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1261732
Så länge du låter bilen vara strömlös minst 30min innan du börjar, och inte har ullevantar eller andra extremt statiskt förande kläder på dig, och använder varsamhet, så är det ingen större fara. Risken finns dock alltid kvar, även om den kan göras försumbart liten.

Att bara lossa ena sidan av panelen låter onödigt omständigt, och känns väl änn mer riskfyllt. Då har du ju verkligen noll koll på airbagen så den inte får sig en smäll eller liknande. Dessutom är det inte direkt gott om utrymme att mickla in och ur instrumenthuset, förutsatt att du har vindrutan på plats :)


Nä, vidta alla försiktighetsåtgärder och följ instruktionerna så behöver du inte oroa dig speciellt mycket.
av manor
#1261768
Det låter vettigt som du skriver. Att bara lossa förarsidan var nog också ett säkert sätt att förstöra instrumentpanelen då plasten visst ska vara rejält skör.
Jag hittade några ytterligare videoklipp av Robert DIY som också beskriver arbetsstegen. I hans fall fanns även en airbag på passagerarsidan, men han verkade inte vara alltför varsam i sin hantering ändå. Handskfacket måste dock ut för att komma åt kontakten och de 4 bultarna, så ett ytterligare moment och än fler skruvar :-).

Nu kanske ändå det största och värsta jobbet rör mätarhuset och bytet av kugghjulen...
av manor
#1262696
Jag måste bara tacka för all hjälp och tips runt detta.
Fixningen gick bättre än förväntat, och framförallt så lagades felet :-D.
Egentligen inga problem alls, det var bara att göra det metodiskt.

Jag beställde bägge kugghjulen ("gula + blå") då det fanns en vits att byta bägge på samma gång, om jag tolkade saken rätt.
Länk till företaget ifråga:
https://www.ebay.com/str/custom3dprintedparts

Det leveranstiden blev 6 dagar från beställning med en mellanliggande helg.
Kostnad $21 inklusive frakt med tracking-id så att paketet kunde följas.
Användarvisningsbild
av Citroen
#1395272
Tack för tips!

Min "nya" Volvo (VOLVO 854-512 SE 2,5 -95) hade samma problem med trippmätare och mil-räknare men jag hittade en på Tradera som sålde det där fula gula kugghjulet som hade tappat en tand. Nu är det fixat och trippmätaren trippar på som aldrig förr!
Det vara bara att få ut tummen och riva ner...
20200710_instr_panel..jpg
20200710_instr_panel..jpg (59.48 KiB) Visad 383 gånger
Hyfsat smidigt om man bara tar det lugnt och följer instruktionen på videon: ;-)
20200710_instrumenthus.jpg
20200710_instrumenthus.jpg (71.04 KiB) Visad 383 gånger
Passade också på att slakta kilometerräknaren så den stämmer lite bättre med verkligheten. Fick lägga på 1000 mil då den inte snurrat på ett tag. Lite brutalt men vad gör man inte för sin Volvo :-) .. om inte annat så för att hålla reda på när kamremmen brister.
20200716_trippmätX.jpg
20200716_trippmätX.jpg (44.29 KiB) Visad 386 gånger

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]