Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gonilvolvo
Jaha då ska man bli volvoägare igen.
Var på jakt efter något begagnat men det var för lite skillnad till nypriset på Classic tyckte vi. Enda utrustningen vi valde till var motorvärmare med grenuttag.
Det blev barents blå med Nodus 16" fälgar

Lackskydd vad har ni för synpunkter på Carclean och Autoshine.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=22354

Vinterdäck ska ju inköpas och 6500:- på drive på volvo (plåtfälg).
Då blir det att hitta aluminiumfälg någonannanstans men var? Gärna i stockholm. se tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=22344

Nu väntar man bara på att bilen ska vara leveransklar.

/Göran
Användarvisningsbild
av Mr H
Nordendäck finns i Tierp och Västerås. Har inte hittat någon som har bättre priser. Inte på internet i alla fall.
Möjligen kan man hitta någon liten lokal gummiverkstad som kan sälja till ännu lägre priser, eller om man sitter inne med kontakter i däckbranchen.

http://www.nordendack.se

Sedan får jag gratulera till nya bilen och ett bra färgval! Barents blå är riktigt grym när solen får leka med lacken. 8)
Jag hämtade ut min pärla för tre veckor sedan.....

Bild
Användarvisningsbild
av lexus
gonilvolvo skrev: Nu väntar man bara på att bilen ska vara leveransklar.

/Göran
Jag är i samma sits som du. Undrar hur lång tid de behöver för att få bilen klar. Jag har inte beställt något som kräver montering på verkstaden. Bilen verkar ha funnits i stan sedan den 1 oktober så man börjar ju bli lite otålig.
Användarvisningsbild
av golfgti
Vinterdäck ska ju inköpas och 6500:- på drive på volvo (plåtfälg).

Ring och snacka med dessa grabbar prata med Jim/Curt /Danne

Kompletta 16" pulverackade Diva fälgar för vinterbruk med bra däck för ca 6500-7500 inklusive frakt beroende på däck val 205/55/16"!!!
Mycket bra pris på pirelli carvin dubbat!!!!!!
Hälsa fån Mikael i Västerås köpt 5 st uppsättningar i höst till mig och bekanta kan varmt rekomendera dom!

http://www.nassjodack.se/system/start.a ... &HSID=1773

MVH Mike

.
av gonilvolvo
Hejsan.
Jag hade tänkt att ha 15" fälgar till vinterdäcken. På vinterdäcken vill jag ha så bra grepp som möjligt och då känns 195 i bredd lite bättre.

Hur är Pirelli Carvin?
Hade funderat på Gislaved NF5 eller Nokian Hakka

/Göran
Användarvisningsbild
av lexus
gonilvolvo skrev:Hejsan.
Jag hade tänkt att ha 15" fälgar till vinterdäcken. På vinterdäcken vill jag ha så bra grepp som möjligt och då känns 195 i bredd lite bättre.

Hur är Pirelli Carvin?

/Göran
Har också funderat på om man ska ha 15 eller 16 tum på vintersulorna. Man har ju vinterfälgarna på bilen under ca 5 månader dvs nästan halva året och då är det ju ganska viktigt att fälgarna är snygga och inte ser för små ut (jämfört med sommarfälgarna). Sedan har vi ju det här med säkerheten som ju givetvis är mycket viktigt. Frågan är ju om man får bättre grepp med smalare däck. Har man ett något bredare så blir det ju en större yta som greppar mot snön/isen. Då borde man väl få bättre grepp? Å andra sidan så glider det väl bättre också när det väl släpper. Finns det några vetenskapliga belägg för att det är bättre med smalare däck på vintern?
av GT-87
Ang. lackskydd, ska du ta i beaktande att lackgarantin upphör att gälla om du använder lackskydd.
av gonilvolvo
lexus skrev:Finns det några vetenskapliga belägg för att det är bättre med smalare däck på vintern?
Ja det finns vetenskapligt bevisat. Titta på alla rallybilar som kör med smala däck på vinterunderlag
GT-87 skrev:Ang. lackskydd, ska du ta i beaktande att lackgarantin upphör att gälla om du använder lackskydd.
Jo det är ju det som gör att jag fortfarande är osäker.
Han jag pratade med från Autoshine sa att Volvo inte kan avgjöra om det är lackskydd eller väldigt bra vaxad bil. ???????

En från Carclean hävdade att så länge det är ett lackskydd som andas så har man inte haft något problem. Men känns ändå lite tråkigt att missa lackgarantin. Ska ju inte hända något men man vet aldrig.

Samtidigt har vi ångrat enormt mycket att vi inte lackskyddsbehandlade vår andra bil. Det är så mycket lättare att få bort salt och smuts på en lackskyddad bil.

/Göran
Användarvisningsbild
av golfgti
gonilvolvo skrev:Hejsan.

Hur är Pirelli Carvin?

/Göran
pirelli är nog helt ok dom har dom grymt pris på typ under 6000kr med alu fälgar.
Jag köpte michellin det nya X-ice north. Kom på delad första pats i aftonbladet igår stort test dom och nokia hakka 5 vann.
Carvin däcket fick bra beröm enda negativa dom lyfte fram var lite högljudnivå
MVH Mike
Alla däck var 205 så de låter nog mer än 195.
Användarvisningsbild
av K5054
Gonilvolvo - se kedjan som startar i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=18438
Där kan du bl.a. läsa Lindfalas inlägg. Trots hans upprepade påstötningar har ingen kunna visa upp något skriftligt på att garanti inte skulle gälla.
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]