Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hehe.. tycker diskusionen ballat ur en del här..men iaf.

Talar bara ur en köpares synvinkel just nu. Som säljare kanske det känns lite tryggare att inte skylta med allt för många uppgifter innan man har en pålitlig köpare... så långt är jag självklart med er.

Men vill ni ha bilen såld så är det ju upp till var och en att göra det så smidigt som möjligt för att locka köpare.... ganska logiskt?!

Idag när vi har så många olika media...tidningar, Internet, text-tv, etc.etc. så kanske man har 10 objekt eller mer som man intresserar sig för. Då är det väldigt smidigt och tidsbesparande att kunna dra ut en massa info på dom bilarna och ta sig en funderare istället för att sitta och ringa runt till alla. Är det då en bil som man inte har info på "kanske" den känns mindre intressant för tillfället om man har en eller två likvärdiga bilar med "all" info.

Det var iaf. så jag gjorde senast jag köpte bil. Det handlar ändå om en hel massa pengar man lägger ut. Det är nog snarare han som köpare än han som säljare som har mest att förlora på affären om något är galet.

Inget ont mot er som vill vara anonyma. Jag förstår er... men ni kan ju inte gnälla på oseriösa köpare... visst finns det ju sånna också.
av Putte^
Ni som inte vill visa regnummer bör inte annonsera på blocket, texten "Visa på karta" är en länk till hitta.se och visar i vilket postnummer område personen bor i. Hur svårt är det att leta upp en bil med bild på inom ett postnummer område? :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Putte^ skrev:Ni som inte vill visa regnummer bör inte annonsera på blocket, texten "Visa på karta" är en länk till hitta.se och visar i vilket postnummer område personen bor i. Hur svårt är det att leta upp en bil med bild på inom ett postnummer område? :)
Tja :???: där jag bor är det ett stort område med nästan idenliska röda och gula radhus så då får man allt jobba om du ska hitta rätt. :wink:
av Putte^
grammse skrev:
Putte^ skrev:Ni som inte vill visa regnummer bör inte annonsera på blocket, texten "Visa på karta" är en länk till hitta.se och visar i vilket postnummer område personen bor i. Hur svårt är det att leta upp en bil med bild på inom ett postnummer område? :)
Tja :???: där jag bor är det ett stort område med nästan idenliska röda och gula radhus så då får man allt jobba om du ska hitta rätt. :wink:
Jo, men man kan göra det :)

Om man är paranoid så skall man absolut inte använda internet :) man lämnar spår efter sig hela tiden som är väldigt lätt att följa.

OT:

Har själv precis köpt en andra bil och sorterat bort de som inte har regnummer synligt. Jag vill kunna göra kontroller på bilen osv. innan jag ringer, en bil med många ägare är oftast mindre intressant än en bil med få osv. Är det då en "kanske" bil så sorterar man bort den redan där.

Sedan är kanske inte samtal mitt i natten att uppskatta att få, bara för att få reda på lite info och reg nummer :)

Är då jag har haft tid att syna annonserna på blocket innan jag slog till.

Men allt är som baken, delad på två...
Användarvisningsbild
av vetten
Jag tycker att det är lika fel att inte sätta ut bilnummret som att inte ha bild med i annonsen på Blocket och det där med att bovarna skulle sitta och kolla efter lämpliga objekt där känns ju som rena nonsens och som Putte^ skriver så är det ju ganska enkelt att leta rätt på var bilen finns ändå.
Användarvisningsbild
av Nexus
[quote="Putte
Jo, men man kan göra det :)

Klart man kan hitta men inte på en timme :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Ni som inte vill visa regnummer bör inte annonsera på blocket, texten "Visa på karta" är en länk till hitta.se och visar i vilket postnummer område personen bor i. Hur svårt är det att leta upp en bil med bild på inom ett postnummer område?
I storstadsområden är det inte alltid så lätt att hitta ändå...och jag inbillar mig att problemen är störst i dessa.

Jag tycker det är paradoxalt, om man skall lyssna här på forumet, att det skulle vara svårt att få sålt bilen om man valt att inte sätta ut regnummer. Jag har hittills sålt alla bilar jag utannonserat oavsett om det varit billiga bilar med regnummer i annonsen eller dyrare utan..
Rätt bil i rätt skick till rätt pris så är det inga problem, jag har vid ett fåtal tillfällen blivit tillfrågad om regnummer via telefon, och aldrig lämnat det förrän vid besök/möte. Jag har alla papper mm. i ordning och har alltid lyckats sälja tämligen omgående och till ganska bra priser. Om någon velat kolla ytterligare efter besöket så har jag hjälpt till med det.
Inga problem...

Jag önskar bara att man kunde slippa alla "vad-är-ditt-sista-pris" som prutar redan efter 30 sekunders telefonsamtal, eller dom som inte ens har stålar till en billig bil med sig utan vill betala senare... Jag vet ju iofs inte hur folks ekonomi ser ut i detalj, men har man tänkt köpa bil för 15000 så kan man väl nästan ta ut det i bankautomaten.
Nåja, det var väl en smula offtopic, men det är mina irritationsmoment i samband med bilförsäljning :oops:

/Thomas
av Putte^
Funk skrev:
Ni som inte vill visa regnummer bör inte annonsera på blocket, texten "Visa på karta" är en länk till hitta.se och visar i vilket postnummer område personen bor i. Hur svårt är det att leta upp en bil med bild på inom ett postnummer område?
I storstadsområden är det inte alltid så lätt att hitta ändå...och jag inbillar mig att problemen är störst i dessa.

Jag tycker det är paradoxalt, om man skall lyssna här på forumet, att det skulle vara svårt att få sålt bilen om man valt att inte sätta ut regnummer. Jag har hittills sålt alla bilar jag utannonserat oavsett om det varit billiga bilar med regnummer i annonsen eller dyrare utan..
Rätt bil i rätt skick till rätt pris så är det inga problem, jag har vid ett fåtal tillfällen blivit tillfrågad om regnummer via telefon, och aldrig lämnat det förrän vid besök/möte. Jag har alla papper mm. i ordning och har alltid lyckats sälja tämligen omgående och till ganska bra priser. Om någon velat kolla ytterligare efter besöket så har jag hjälpt till med det.
Inga problem...

Jag önskar bara att man kunde slippa alla "vad-är-ditt-sista-pris" som prutar redan efter 30 sekunders telefonsamtal, eller dom som inte ens har stålar till en billig bil med sig utan vill betala senare... Jag vet ju iofs inte hur folks ekonomi ser ut i detalj, men har man tänkt köpa bil för 15000 så kan man väl nästan ta ut det i bankautomaten.
Nåja, det var väl en smula offtopic, men det är mina irritationsmoment i samband med bilförsäljning :oops:

/Thomas
Håller med dig till en viss del. :)

Du vill slippa prutare, köpare vill slippa saltade prislappar :)

Det är nog ett fenomen som vi aldrig kommer att bli av med. Är nog bara att bita i det sura äpplet och se glad ut :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Jag tycker det är paradoxalt, om man skall lyssna här på forumet, att det skulle vara svårt att få sålt bilen om man valt att inte sätta ut regnummer. Jag har hittills sålt alla bilar jag utannonserat oavsett om det varit billiga bilar med regnummer i annonsen eller dyrare utan..
Inga problem...
/Thomas
Visst kan du sälja bilen ändå utan att ens uppge regnummret till spekulanter som frågar efter det. Till "rätt pris" som du säger.

Men efter att ha kollat på så många bilar med dolda skyltar och det har varit direktimport (inget fel i det, men ljuger man om det tills man får tag i regnummret så är det kört), fel årsmodell (tråkiga blufförsök), bilar som inte är betalda (kreditköp) osv så åker inte jag till någon säljare utan att ha fått regnummret först. Inte en chans. Blir så trött på folk som tror de kan sälja en skum oärlig bil till mig bara man har lyckats få mig att köra dit, blir ju bara trött och arg på tiden och pengarna man lagt ut i onödan.

Och jag hade kanske bjudit 20-30 tusen mer än den köpare du fick på kroken till din bil, men nu kom jag ju inte då regnummret var topphemligt.
av Addekarlsson
Om man fyller i fullständiga uppgifter ja. Finns gott om annonser som inte har denna länk oxå. :wink:

Mvh/ Adde
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]