- sön 02 aug 2020, 12:12
Jag har beställt en XC60 privat. Man kan faktiskt ställa sig frågan om det är så smart..

. Men det är väldigt roligt..

. Jag har haft tjänstebil i över 12 år men byter jobb nu och får inte tjänstebil i nya jobbet. Att köpa bil nu var faktiskt ganska svårt. Ville helst ha elbil, i andra hand plugg in hybrid och det slutade med att jag köptre en SUV med bensinmotor..
En orsak till detta bilval, XC60, är att många elbilar och laddhybrider är är väldigt dyra i inköp och tvingade oss till många kompromisser i bilvalet. Så jag hamnade i ett läge där ingen av de bilarna kändes rätt att köpa för så mycket pengar. Vid det läget gick jag över och kollade på fossilbilar för ungefär samma pengar och då föll valet på XC60. Det som avgjorde mitt val av just XC60 är att jag tycker det är den bil som har de bästa kompromisserna mellan pris, leveranstid(jag är i ganska stort behov av att få bilen levererad innan vintern), kvalitet, säkerhet, funktionella förarhjälpssystem, bekvämlighet och design.
Jag hittar tex en perfekt körställning i XXC60. Den är också tillräckligt tyst på vägen och har en tillräckligt stor bekvämlighet i chassi/dämpare/ljudvolym. Dessutom fungerar Volvos förarhjälpssystem relativt väl. Och till sist när jag ändå var upp på de här nivåerna i pengar ville jag gärna ha AWD. Så för mig föll allting på plats i en XC60. Jag ser väldigt mycket fram mot att få bilen levererad, men funderar samtidigt om det verkligen var rätt att överge elbil/laddhybrid..?
En sista sak som jag tror skulle kunnat påverka mitt val är om nya Octavian funnits med lite fler motor och drivningsalternativ. Jag tror nämligen att nya Octavian kommer bli svårslagen om man tittar på bil för pengarna. Nu är den dock så ny att alternativen den erbjuds i är för få och tråkiga.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,