Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PuttePiP
I morgon kommer centerhögtalaren 75w jag beställt.

Är det någon som kan ge mig råd om hur man tar bort gallret. (I)
PuttePiP skrev:I morgon kommer centerhögtalaren 75w jag beställt.

Är det någon som kan ge mig råd om hur man tar bort gallret. (I)
bräcker lite stilla runt gallret så släper det men var försiktig så du inte får tryck märken i instrument brädan
Användarvisningsbild
av PuttePiP
Tack för tipset!

Det blir till att gå lite försiktigt tillväga då.

Pga teflonminne får jag väl fota installationen för nästa
vecka ska jag göra samma sak på brorsans XC70N -01.

Och vem vet om även "MATTEB" snart kommer
med samma önskan för sin S80 -00.
Användarvisningsbild
av Mats
När Bilia bytte några styrenheter i min förra bil så hade dom bort centerhögtalaren, det blev fina märken i instrumentbrädan plus att dom inte hade monterat den ordentligt, det värsta var att dom lämnade ut bilen på det viset utan att säga ett knysst om det...
När jag hämtade den så hade såklart alla utom reception gått hem.
Slutade med att verkmästaren fick be om ursäkt och ta in bilen så en firma fick försöka fixa märken men det blev inte riktigt bra ändå...
Slutsatsen är väl att Bilia Segeltorp är inte riktigt att lita på.

Ursäkta att jag svävade iväg lite men vill bara säga att ta det lugnt med fiskbenet ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
Mats skrev:När Bilia bytte några styrenheter i min förra bil så hade dom bort centerhögtalaren, det blev fina märken i instrumentbrädan plus att dom inte hade monterat den ordentligt, det värsta var att dom lämnade ut bilen på det viset utan att säga ett knysst om det...
Slutade med att verkmästaren fick be om ursäkt och ta in bilen så en firma fick försöka fixa märken men det blev inte riktigt bra ändå...

Ursäkta att jag svävade iväg lite men vill bara säga att ta det lugnt med fiskbenet ;)
har du tänk tp att det kanske är så att det bara är en mek som tabbat sig & dom andra är bra?
eller så är alla utom en dåliga, dom kanske har sveriges bästa mek där.
man ska inte själpa et helt företag på en miss, ta reda på vem som gjorde jobbet & säg at han inte får göra något mer jobb på din bil.
Användarvisningsbild
av PuttePiP
I mitt fall får devisen "själv är bäste dräng" gälla!

Efter tips om hur gallret ska tas bort och med varningens finger
om hur lätt det blir märken, tänker jag placera en bred metalllinjal
mellan fiskbenet och intrumentbrädan som stöd för att bända.

På så sätt hoppas jag undvika tråkiga märken på intrumentbrädan.
Användarvisningsbild
av Mats
CarMan skrev:
Mats skrev:När Bilia bytte några styrenheter i min förra bil så hade dom bort centerhögtalaren, det blev fina märken i instrumentbrädan plus att dom inte hade monterat den ordentligt, det värsta var att dom lämnade ut bilen på det viset utan att säga ett knysst om det...

har du tänk tp att det kanske är så att det bara är en mek som tabbat sig & dom andra är bra?
eller så är alla utom en dåliga, dom kanske har sveriges bästa mek där.
man ska inte själpa et helt företag på en miss, ta reda på vem som gjorde jobbet & säg at han inte får göra något mer jobb på din bil.
Jo det är klart att det var en mek som tabbade sig men har man blivit nonchalant behandlad där flera gånger så väljer jag iallafall att inte rekommendera Bilia Segeltorp, jag väljer hellre Bilia Globen där man alltid blir väl omhändertagen.
av maf
I Vadis finns det detaljerade instruktioner för hur man tillverkar ett specialverktyg av en ståltråd och använder denna för att rycka upp gallret. Jag har inte Vadis tillgängligt här, men om någon har tillgång till det tror jag att PuttePiP kan ha god nytta av att få den beskrivningen...

Mvh
Magnus
av ztikkan
Här har du instruktionerna från Vadis.

Bild

Lycka till!
av Simpa
Tar man bort luftspjällen ovanför stereon kan man komma åt och trycka upp gallret underifrån
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]