Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Menar du att det tjöt när pedalen rörde sig, eller när lamellen ännu slirade?

Ett ljud som påminner om när man "skjuter en tung möbel på ett trägolv" tjuuuut kan det bli från kopplingen om den har överhettat lite nån gång. Det är då polerade ytor på lamellbelägget så vibrationer uppstår när den jobbar. Jmfr skrikande/gnällande broms.
Det fenomenet är ofarligt men irriterande.

Ett gnekande från kopplingskåpan medan pedalen rör sig upp eller ner, även med avstängd motor, är att det kärvar någonstans.
Oftast ofarligt det också.

En utsliten koppling låter inte speciellt utan tappar greppet. Men inte plötsligt, utan gradvis. Det går fort på slutet, men brukar gå att köra på låga växlar även med riktigt dålig lamell.

Visst kan beläggen släppa på lamellen, och det är vad som menas med Kopplingsras.
Sprucken tryckplatta är inte helt omöjligt heller.
Det fick jag på en då relativt ny passat vi hade förr.
Den betedde sig lite som du beskriver, dvs flyttade sig inte, men bilen ryckte till när man släppte upp kopplingspedalen.
Gick inte att flytta växelspaken med motorn igång. Som dragläge hela tiden.
av Maru
Hej
Ingen lycka att smörja utrampningslagret. En annan anmärkning är att det går att växla mellan alla växlar samt backen utan att trycka in kopplingen?
av MickeM
Maru skrev: mån 03 aug 2020, 18:41 Hej
Ingen lycka att smörja utrampningslagret
Synd, men det var inte lagret utan röret den glider på som skulle smörjas. Dock samma tillvägagångssätt.
Det sitter en skyddsbälg över, men, om det skulle kärva, borde bälgen vara trasig så damm, mm kommit in. Då även smörjan.
Men det var en hög-oddsare, som jag skrev.
Men himla behändigt om det funkat.

Vi lyckades på en traktor som kärvade väldigt i pedalrörelsen. Därför överförde jag idén hit. Men, traktorn saknar just skyddsbälgen.
Maru skrev: mån 03 aug 2020, 18:41 . En annan anmärkning är att det går att växla mellan alla växlar samt backen utan att trycka in kopplingen?
Kopplingen är huvudmisstänkt tycker jag.
Låda ner alltså. Det är det oavsett om det är koppling eller lådan i sig.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)