Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5skåne
Hejsan jag har precis köpt en v70 t5 2006.. När jag svänger i vissa lägen så är det precis som att ratten vill dra tillbaka, sen blir det normalt igen för att sedan återkomma i andra lägen.... Testade en v70 d5 2007 och där fanns exakt samma fenomen på den bilen. Är detta något som är normalt på dessa bilar?? Tack på förhand
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Styrningen strävar efter att centrera sig själv och ska normalt göra så på alla bilar oavsett märke/modell, detta kan dock upplevas mer eller mindre starkt på olika bilar och säkerligen även personligen.
Dessa Volvos ska dock inte bete sig speciellt onormalt så vitt jag känner till om inte hjulinställningen fram är åt skogen eller om något är fel på servostyrningen.
Sedan fanns hastighetsberoende servo som tillval, du kanske har det och det är detta du känner?
Har själv det på min V70 men upplever inte alls den som tungstyrd.
av MickeM
Om du tittar på framfjädern när ratten vrids, rör sig även övre delen i jämn rörelse, eller rycker det? I så fall är styrlagret på fjäderbenet kass.
Kolla båda sidorna.

Motstånd vid vissa punkter i rattrörelsen kan vara kärvande rattaxelknut. Invid styrväxeln.

Fel framvagnsinställning kan ge fenomen.
Men då endast rullande. Inte stillastående.

Breda däck, och/eller fälgar med fel ET kan annars skapa fenomen också.
Men lite så att den vill räta ut ÄR det, precis som påstås. Men inte värre än andra.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kärvande rattaxelknut?
av MickeM
Rattaxelknuten går ofta att smörja igång, men inte alltid. Men, är det den knuten är felet konsekvent, och även med motor av och lyfta framhjul.

En rekomentation är också, att ta en titt i servobehållaten omedelbart efter körning.
Är det skum i servooljan är returröret lossnat i koppen så det plaskar om för mycket. Då kaveterar pumpen. Det låter också.
av T5skåne
Det låter ingenting från dessa huggen... Bara känns som ratten vill dra tillbaka ca 1 cm i vissa lägen... Framförallt stillastående eller rondell körning

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]