Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ROWA4540
Hejsan vänner

Jag har en liten fråga..
Kan man byta till begagnad systemenhet
Alltså CEM
Utan att programmera om den ?
Har en v70 2,4t -00
Har en del felkoder, dels CEM,.
Även ABS...

Mvh
Roland
av MickeM
Du kan inte byta CEM plug and play.

Ingen idé att åka till Volvo heller med en begagnad. Den måste laddas med virgin-fil först isf. Det har inte Volvo utrustning för.
Dom kan bara ladda in en ny. Eller "ny".

Men, det finns flera forum medlemmar som kan klona CEM-enheter så två blir helt identiska mjukvarumässigt. Då, och endast då, är det plug and play.

Edit: Lade till text om fel forumkategori och några skrivfel.
Senast redigerad av 3 MickeM, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Jag skulle koncentrera mig på dom aktiva felkoderna.
ABS-enheten är känd för spruckna lödningar på kretskortet.
SAS-modulen (steering angle sensor) är också inte helt okänd för att krångla.
Kommunikationen med ECM verkar dock funka annars hade man kunnat misstänka ett nätverksfel på dom enheterna (ABS, ECM, SAS har ett eget höghastighetsnät till CEM tror jag)
Vad gäller ECM så krävs nog en djupdykning i VIDA angående felkoderna.
av ROWA4540
Jag vill tillägga att vid besiktning fungerade inte ABS -broms samt antisladd. Tidigare ägare fick vid senare besiktning godkänt den, troligen monterade säljaren annan CEM och fick godkänt i besiktningen. Efter det satte han in den trasiga CEM : en och sålde den till mig. För att dölja felkoder i displayen togs två lampor bort i displayen. Bedrägeri , jag kommer ingenstans med säljaren trots att ag begärt att han skall återta bilen. Så om jag köper begagnad CEM, måste den programmeras om ? eller bara puggas in ?
av sicnarf
Har du läst MickeMs svar ovan? Han skrev:

Ingen idé att åka till Volvo heller med en begagnad. Den måste laddas med virgin-fil först isf. Det har inte Volvo utrustning för.

Men, det finns flera forum medlemmar som kan klona CEM-enheter så två blir helt identiska mjukvarumässigt. Då, och endast då, är det plug and play.
av MickeM
sicnarf skrev: mån 03 aug 2020, 09:19 Har du läst MickeMs svar ovan? Han skrev:

Precis.
Och därför vore det osannolikt att säljaren skulle ha bytt tillbaka till en dålig CEM. Den måste isf vara klonad med orginalet, och då också värdelös i en annan bil. Finns ingen poäng att spara den egentligen. Möjligen om hen kan klona själv, men en begagnad CEM är inte dyr. Just eftersom att den inte kan bytas plug and play.

Det är allt lite pyssel att plocka ut den.
Och att göra det för att ha en CEM som är i praktiken värdelös utan programeringskunskapen och utrustningen?
Låter inte sannolikt.
Visst, alla vet inte, så det kanske går att sälja till nån stackare....

Forummedlemmen "johnnype" är guru beträffande CEM, programvaror, osv...
Användarvisningsbild
av wissel
Om du har möjlighet att radera samtliga koder för att sedan kolla felkoderna igen och se vilka som återkommit, en bra början tycker jag.
Hur är statusen på ditt bilbatteri??
Halvdåligt batteri kan ge mängder av "spökkoder" i systemet.
Johnnype här på forumet kan hjälpa dig med att klona in en annan CEM.
Din tes om att förra ägaren bytt o trixat tror jag inte ens på.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]