Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Till sommaren uppstod missljud i ECC'n.
Låter typ "kluck-kluck-kluck"
// Edit: Även "klick, klick, klick"//
kan hålla på ett bra tag, hade kunna höja stereon, men tänker mig skadan blir värre om jag blundar för den.
Verkar som att det är mest aktivt med reglagen ställda i 19-25 grader, för sätts de i 18 eller 26grader, då slutar ljudet.
(Har faktiskt inte kört vid lägre utetemp än 20 , blir till att ta en kvällstur för att kolla om missljud kvarstår)

Det handlar iaf inte om magnetventilen(vet hur den låter), ljudet kommer från bakom instrumentpanelen.

Min gissning är ECC-spjällen, men vet ej hur de är konstruerade, direktdrift eller kuggar?
(Tänker mig möjligen om kugghjul är slitna, om de jobbat övertid/försökt reglera, då AC-kylmedel var slut vid bilköpet 2016)

- Har prövat byta ECC-panel & kupetempgivare från min andra bil en -99.
- Har fyllt på kylmedel hos proffs för att utesluta, hade 0,200 enligt dem (kylde dock bra) men nu fyllt till 0,750 (utan förbättring missljud).

Har även upptäckt en sak till, som förekommer i båda mina bilar, att vid normaldrift utan kylbehov, så kommer det svalare luft i högra mitten-utsläppen, gissar 3-4 grader i skillnad.
Vid kylbehov då kommer däremot lika i båda utsläppen.
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Ja blir nog till att strippa runtom panelen, måste gå till botten med problemet, måste ha stereon på och höjd volym, annars blir jag galen på missljudet.

Man börjar liksom bilresan med gott mod, det här ska nog gå bra, men när man kommer fram så har tålamodet prövats.

Min PST på Volvo återkommer e semester nu på måndag, så förhoppningsvis uppträder ljudet när jag visar upp det.
Jag har samma på min -99, det är en spjällmotor som kuggar över när den ska ha kalluft till passagerarsidan. Du har en ECC-felkod I formatet: "Spjällmotor passagarsida aktiv för länge".
Om du har tur kan en kalibrering hjälpa, men den kan lika gärna hitta fel som hindrar kalibrering att slutföras, och då funkar ingenting istället.
Jag har lärt mig att höja volymen sommartid, och så har jag haft det i tre år nu.
taxi skrev: sön 02 aug 2020, 13:14 Jag har samma på min -99, det är en spjällmotor som kuggar över när den ska ha kalluft till passagerarsidan. Du har en ECC-felkod I formatet: "Spjällmotor passagarsida aktiv för länge".
Om du har tur kan en kalibrering hjälpa, men den kan lika gärna hitta fel som hindrar kalibrering att slutföras, och då funkar ingenting istället.
Jag har lärt mig att höja volymen sommartid, och så har jag haft det i tre år nu.
Dold felkod i så fall?
Ingen lampa har tänts för mig.
(Håller på och letar felkodläsare, köpte appen "850 OBD2" och inväntar lån av ELM327, men appen för 96-98:or anger att den ej är helt kompatibel med S70/V70)
Lätt att missa när REC och AC-knappen blinkar i 20 sekunder efter start, det är enda indikationen på felkod. Men det tog nog ett drygt år innan jag fick felkod.
Berätta gärna om du fick kontakt med ECC med Elm-327, det vore kul att veta!
taxi skrev: sön 02 aug 2020, 13:14 Jag har samma på min -99, det är en spjällmotor som kuggar över när den ska ha kalluft till passagerarsidan. Du har en ECC-felkod I formatet: "Spjällmotor passagarsida aktiv för länge".
Kalibrering, hur utförs det, med diagnosverktyg VOL-fcr i mitt fall?
Rev ned en del igår, ute o körde idag, fann när ljudet uppstod, synkade vibrationer i denna enhet.
//Edit:
=högra luftkanalens mixerspjäll//
_20200804_141929.JPG
_20200804_141929.JPG (342.01 KiB) Visad 1247 gånger
Jag har iofs inga grova händer, men kommer man bättre åt ovanifrån om man tar bort instrumentpanelens toppdel?
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Fick idag bort spjällmotorn, med hjälp av bitsmejsel med böjlig axel, från mobiltelefon-verktygssats, men massor av pill kan jag lova.
_20200807_175550.JPG
_20200807_175550.JPG (228.47 KiB) Visad 1172 gånger

Fann inget uppenbart fel, men förvisso en krokig släpkontakt, men borde nog inte vara problemet.
// Edit:
Innan lossning av stora kugghjulet, märkte jag läget på de två kugghjulen med tuschpenna.
Rättade till släpkontakten, anslöt kontakten startade bilen och satte höger reglage på kallaste läget, vred spjället manuellt till kallaste läget, stängde av och återmonterade spjällmotorn.
Åkte ut och tog en kvälls-provtur, missljudet verkar ha försvunnit, prövade olika lägen på tempvred, har nu t.o.m. samma temp på vänster & höger kanal.
Återstår provkörning imorrn i värmen, innan jag vågar tro på att den böjda släpkontakten var problemet, återkommer! //
_20200807_183300.JPG
_20200807_183300.JPG (109.1 KiB) Visad 1182 gånger
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]