Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Har en 2011 V70 D3:a i släkten som bygger upp tryck i kylsystemet. Problemet har förvärrats och nu puttrar det i expansionskärlet när bilen startats kall. Larm för låg kylvätskenivå kommer nästan direkt efter start av motorn. Tidigare var trycksättningen lindrigare och hanterades av kylarlocket som släppte ut övertrycket. Trolig orsak är blåst topplockspackning eller spricka i topplock alternativt cylinderfoder(dvs motorbyte).

Hursomhelst är det dags att lyfta topplocket och då måste spridarna bort, för att demontera ventilkåpan, som i sin tur gör att topplocksbultarna kan lossas...

Men hur får man loss spridarna om de "koksat" fast? Från My 2011 sitter det en ny typ av spridare (piezo) vilket innebär att tidigare använt verktyg typ glidhammare med gaffel inte passar. Gängar man på en glidhammare på anslutningen för bränsleröret, någon som vet hur det går till?
Det är en bra fråga och för tre år sedan bytte jag ut EGR kylaren till en begagnad dito som tyvärr visade sig vara trasig. Det började lukta tjära i expansionstanken så jag reklamerade EGR kylaren och fick en annan i utbyte och den sitter i bilen idag. Grundfelet med trycksättning var(och är) oförändrat. Trycksättningen har förvärrats under vinterhalvåret för att sedan ebba ut under sommarhalvåret de 6 år som bilen varit i vår ägo. Men nu blir det rejäl tryckökning direkt när man startar motorn men efter ett tag när motorn bli varm så stabiliseras inläckaget och det går faktiskt fortfarande att köra bilen fastän med kraftig olustkänsla(dvs när pajar sk-ten och jag blir stående).

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]