Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Kör alltid kylfläkten. Det är en historia för sig hur och varför. Den går när bilen startar iaf.

Körde invändig motortvätt och bytte olja, filter för 6månader sedan.

Motorn blir fortfarande för varm (syns ej på tempmätaren) och luktar sådär stekande het motor samt börjar varna för oljetryck när man kört sakta tex i skogen någon halvtimme.

Automatlådan börjar "slira" och få svårt å växla samt tar 3-4 sekunder på sig att växla mellan r och d när man bara kört omkring 10-15 minuter.

Hur ska man kontrollera att oljekylaren på tåget gör sitt jobb?

Är kylaren tät invändigt till automatlådan? Eller är det ej troligt?

Ska man slänga i en diskmaskinstablett i kylarvattnet och hoppas? Får bra värme i bilen annars.

Eller vad kan det vara? Ska man plocka fronten och rengöra hela kylaren utvändig ät bara?

Vad ska man börja med? 😊

Tack så länge
av MickeM
Så den visar normal temperatur?
Varför tror du att den överhettar då?
Eller visas ingen temp alls?

Luktar "hett" gör den ändå, speciellt om den läcker lite olja någonstans.

Att kylfläkten går konstant kan bero på flera saker. Fungerar inte tempmätaren (om det är så du menade) så är det orsaken.
Annars kan det vara i styrenheten för fläkten.

Oljettrycket är väl sludge som fastnat i silen till pumpen låter det som. Eller lager som är slut.
Silen så brukar det komma tidigare om man håller högre varv. För het olja så den tappar trycket tror jag verkligen inte med modern olja, speciellt efter 30min körande sakta i skogen.
30 min släpande tung husvagn uppför bergsvägar utan fungerande oljekylning kanske...
(Om inte själva oljan är skräp/sludgad rejält)

Slirande automat är väl oftast även det pga inga oljebyten.
En spolning KAN hjälpa, men inte alls säkert.
Kan vara en ventil också, och har den slirat en del kan det vara klippt ändå. Utslitet.
Oljan är inte för varm efter ynka minuters normalt körande.
Användarvisningsbild
av Frrla
Tempmätaren fungerar. Visar på mitten från ca 60-120grader så inget instrument att lita på.

Jag vet när en motor är varmare än normalt. Har haft ihjäl 4st motorer som börjat lukta ovanligt varmt innan de gett upp på något sätt.

Och det är väll kanske inte den snällaste körningen där det är 20graders stigningar 1kilometer dålig väg där man ligger på konvertern på 2an hela tiden.
En väg där det är nästan bara uppför ganska brant i en halvmil kan man kanske köra max 60kmh blir det också varmt åt bilen.

Kör jag 100kmh på lockup i 10mil så är allt som det ska hela tiden. Även en del stadskörning är inga problem. Drog vagn typ 2ton och då började den bli varm i backarna men man får ju i lockup så sen svalkar sig snabbt när man har farten uppe känns det som.

Motorn är helt fri från slagg efter invändiga motorrengöringen. Kollade med kamera på verkstad innanför oljelocket och det är helt rent
av MickeM
Jag har också kokat några motorer
Men INGEN har tappat oljettrycket, trots att dom stormkokat och nån tom knackat bara för att komma i mål.
En B23'a varmnöp tom. Startade sen och gick ett tag till. Förvisso ingen vit-blockare i aluminium som är känsligare, men oljans egenskaper är det mest avgörande.

Flera har kokat sina V70, och vanligaste åkomman av det är topplockpackningen.

Så kokar den inte ens, tror jag inte tappade oljettrycket kommer av överhettning.
Där gissar jag på skit i silen till oljepumpen.
Motorengöringsmedel i all ära, men i silen?
Njaaa.... Skulle gissa att risken är större för MER skit i silen med sådant. (Gissar)

Visst är tempmätaren i DIM generös i mittenläget, (med flit, eftersom det varierar en hel del) men den är avsedd att visa skadlig övertemperatur i relativt god tid.
Misstänker du att den inte stämmer, är ju steg ett att byta givaren för att få fakta.

Eller lite mer långsökt om oljetrycket:
Jag har hört ryktas att tät vevhusventilation kan ge oljetrycksproblem.
Teorin var att det blev att skumma i tråget så oljepumpen kaveterade på samma sätt som med tät sil.
Jag vet inte vad jag ska tro, men så sägs det.
Tycker packboxarna skulle flyga först, men många seriösa hävdar så.
OBS att jag nu återberättar ett rykte.

Men en koll på vevhusventilationen är inte fel.

Automatlådan skulle kanske då kunna bli för varm med den körningen. Kanske.
Inte vad jag skulle gissa, men...
Användarvisningsbild
av Frrla
B21 här blinkade och flimrade omjetryckslampan va 2minuter innan den tappade all kraft och nästan dog.
Hade luktat varm motor ca 4 minuter innan oljetryckslampan började flimmra.

Tog mig hem ca 6mil iaf när den fått svalka av sig.

Iaf så ja de kan ju vara fel på instrumentet. Men vad gör man åt för varm automatlåda isf?
Har gjort ett oljebyte i den och oljan blev röd igen men den skulle säkert bli glad av ett till byte. Men det är ju dagens motsvarighet till 240in så den får nöja sig med det den fått :)
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]