Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kankse en lökig fråga, men framgår inte på burken... Hur länge ska man vänta innan man lägger nästa lager? Har slipat och zinkgrundat på den invändiga framskärmskanten och på framskärmen. Givetvis har jag slipat på insidan, grundat 2 varv samt lagt på fiberförstärkt rostskyddsmassa på det. :)

Hur länge ska klarlacken torka? Bilen står i garage med garageport och garagedörr så man kan få genomluftning.

Tänkte lägga 3 lager lack och 2 lager klarlack, kan det vara lämpligt?
10 år senare är frågan ännu obesvarad och jag undrar exakt samma sak. Har lagt på flera lager med Volvos original-2K-klarlack med lyckat resultat – men när kan jag vara säker på att den har stelnat helt och börja slipa och polera den? Efter ett dygn, tre eller sju? Står inte ett ord om detta på burkens bipacksedel. Endast ordrika varningar på flera olika språk.

:bored:
Bilagor
vo-31335447_arb.jpg
vo-31335447_arb.jpg (87.87 KiB) Visad 3403 gånger
Torktiden är väl 2 timmar tror jag det står på instruktionslappen. Härdtid är en helt annan femma :-D
Spraybuken har 24h (eller var det 48h?) "pot life" sen man aktiverat med knappen i botten, så innan dess har väl härdningen rimligtvis inte kommit särskilt långt? Har precis klarlackat, låter nog bli att röra lacken på en vecka.. :-)
Har en fråga jag med köpte en sån där i går . Sa det inte vara nåra kulor i den som hörs när man skakar burken fan har köpt flera sådana men minns inte?.
Misstänker att min burk jag fick har torka ihop.
I övrigt är det som Lucifer säger minst 1 månad.
Mina grejor har fått vara ännu längre typ 4-6 månader men det e upp till var o en.
Lucif3r skrev: lör 01 aug 2020, 00:59 "riktig" lack behöver vara ifred i minst en månad. Dvs, innan man polerar, slipar eller ens tvättar bilen.
Och med "riktig" menar man polyuretanlack, dvs "2K"? :P
gubbstrutt skrev: lör 01 aug 2020, 01:27 Misstänker att min burk jag fick har torka ihop.
Det står "bäst-före-datum" tryckt någonstans på burken.
Min hade passerat med ett år men verkar ha fungerat.. Har ju inte sett om den härdar ut som den ska i och för sig :oops:
Erik Å skrev:Det står "bäst-före-datum" tryckt någonstans på burken.
Min hade passerat med ett år men verkar ha fungerat.. Har ju inte sett om den härdar ut som den ska i och för sig
Snabbsvar
Jovisst det har jag sett min är på gränsen. men frågan är. Är det nåra kulor i burken som rasslar det har jag ju glömt borde vara det men vem vet??.
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]