Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fixar bilder senare! :-)

Företaget jag köpte pumpen av kan tänka sig att göra en retur skrev dom just, men jag tänker mig att jag vill felsöka lite till bara innan jag river ner allt igen.. inget roligt jobb. Frågan är bara om jag ska köpa ny olja nu, kan bli lite som att slänga pengar i sjön.

Kan man ladda upp filmklipp här ?
Hittade ikväll filtret i behållaren liggandes på botten, där gör det ingen nytta.. filtret ser ut att ha spruckit i botten och sedan lossat.

Testade att byta till min gamla behållare, tyvärr ingen förbättring.

Dålig kvalité på denna behållaren tro? Kommer från Pro Parts Sweden.

20200728_192217 - Copy.jpg
20200728_192217 - Copy.jpg (58.36 KiB) Visad 1979 gånger
20200728_192444 - Copy.jpg
20200728_192444 - Copy.jpg (122.36 KiB) Visad 1979 gånger
Försökte sedan filtrera ut lite metallpartiklar ut oljan men dom visade sig vara så små så dom gick igenom kaffefiltret..
20200728_194118.jpg
20200728_194118.jpg (208.67 KiB) Visad 1979 gånger
Det var som fan... Så då är det kanske gammalt metallskrot som cirkulerar runt nu. Nästa steg? Ny behållare och pump? Tråkigt när det ska behöva bli en sån jäkla följetong.

Detta arbetet gör du väl med förbundna ögon vid detta laget :-D

Mektråd kanske?

Håll oss uppdaterade. Hoppas du löser det snart!

///Andy
Ny behållare och pump på väg :-)

Idag har jag kört ett antal luftningsprocedurer och bytt stora delar av oljan en gång. Det kommer inte under något tillfälle bubblor i behållaren medans man står och kollar.. så luftat är det nog minsann! Men pumpen tjuter lika jävligt för det.

Ser verkligen inte fram mot att riva allt igen men det lär gå snabbare andra gången :-)
Hade en 9-5 tidigare där jag skulle byta servopump pga lätt oljeläckage från pumpen. Köpte en 1000kr pump från speedparts som visade sig ha ett högt vinande servoläte. Körde nån vecka men bytte tillbaka till originalet - helt tyst från första sekund.

Eftersom jag haft pumpen liggande nåt år så var garantin borta så beställde en till pump från Autodoc. Blev samma ljud med den. Körde nån vecka men samma servo-vinande. Bytte tillbaka till originalet igen och helt tyst direkt från första uppstart. Sen fick det vara så, fick fylla på nån dl emellanåt tills bilen såldes några år senare.

Jag sa till mig själv då att om jag skulle köpa nån fler servopump så köp en begagnad original från bildelsbasen, så det är mitt tips till dig om det fortsätter jävlas :P
Ja tanken på kvalitén har slagit mig, men jag tror att företaget jag köpte pumpen av inte vill sälja skitgrejer. (VParts)
Har handlat där många gånger och det har aldrig krånglat, riktigt bra support också.

Köpte några litrar med CHF olja från Oljemagasinet eller var det heter.. halva mot volvo oljan, den hade volvooljans art nummer på sig också. Tänker att det duger att skölja systemet med ett par gånger innan volvooljan jag har kvar går i systemet :-)
Fått den nya pumpen nu, har även plockat ur den som satt monterad.

Jämförde min gamla Volvo original med den jag haft monterad nu och den helt nya som jag fick idag för att hitta något som avviker och det tog inte lång tid :x

Axeln på den som skapade oljud var verkligen glapp!

Axeln på den helt nya var lite glapp

Och Volvo original som är helt slutkörd var det inget glapp i överhuvudtaget. :-D

Märkte även att röret man skruvar dit ( trycksidan ) inte passar bra på dom nya pumparna, jag tror den sitter tillräckligt bra och borde täta som det ska men det passar inte hundra.

Det kommer lite bilder imorgon för den intresserade, hade inte mobilen på mig när jag grejade..

Har tagit upp det med företaget men får nog inget svar i helgen tänker jag mig, bilen får stå i garaget som den är tills vidare :-/
En uppdatering:

Jag plockade isär min volvo-pump och hittade en liten ventil som såg skuren ut samt så var det ett litet hål i den.

Öppnade en pump från en V70N och den såg typ exakt likadan ut inuti, så jag tog den ventilen och stoppade i den istället.

Monterade i allt i bilen och nu fungerar allt igen utan skrik eller andra fel. :-D

Dom andra pumparna från vparts är tillbakaskickade :-)

Tänk att det var ett sånt litet fel ! :party:
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]