Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maru
Hej

Äger en S60 2.4 från 2001 som är medkörd ca. 290000 km. Körde i ettan och växlade upp till tvåan då jag kände ett litet ryck i bilen. Efter det gick bilen ca. 200m och tappade drivet efter det. Inget hårt mekaniskt ljud hördes vid något tillfälle. Symptomena är att jag känner av ett litet ryck i bilen på ettans växel vid låga varv. När varvena höjs så försvinner rycket. På högre växlar så känns inget ryck överhuvudtaget. Växlarna går i normalt och kopplingen känns normal. Växlarna går inte i om inte kopplingen trycks ner. Växelstagena fungerar mellan växelspak och låda. Ingen av drivaxlarna rör sig, tittade på båda sidor om lådan. Har även haft bort båda drivaxlarna och inget fel på dom. När jag lyfter upp framhjulen och har i friläge så snurrar hjulena i motsatt rikning vilket är ok. Men när jag lägger i en växel så kan jag rotera båda hjulena och känner små "hack"/"ryck" med jämna mellanrum.....

Nu skulle jag behöva ha lite hjälp att lokalisera problemet :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Maru skrev: tor 30 jul 2020, 23:01 .. När jag lyfter upp framhjulen och har i friläge så snurrar hjulena i motsatt rikning vilket är ok. Men när jag lägger i en växel så kan jag rotera båda hjulena och känner små "hack"/"ryck" med jämna mellanrum.....
Men vänta, borde det inte vara tvärtom..?
Friläge eller nedtryckt koppling - hjulen går att snurra individuellt
Växel i och koppling inte nedtryckt - hjulen snurrar i motsatt riktning
Märkligt om växellåda eller slutväxel skulle kunna rasa utan att ge ifrån sig missljud, är det inte troligare att kopplingen har tappat friktionsbeläggen eller nåt sånt?
Om man lyfter framvagnen så att hjulen hänger i luften så får drivknutarna onaturligt stor vinkel över sig, det kan kännas som lite ryckig gång när man roterar hjulen, speciellt om innerknuten är av "tripod"-typ..
av MickeM
Jag hållet med "ErikÅ".
Borde vara tvärsom, som sagt.

För info så är Inre knuten tripod endast på automater. Här är det en manuell.

Det är NOGA kontrollerat så inget rör sig utanför växellådan? Så det inte är en knut som gett sig ändå.
Det snurrar ofta i damasken, så det syns inte alltid.

Kopplingsras eller svänghjulsras är möjligt.
Svänghjulet är dubbelmasse och det har HÄNT att halvorna blivit lösa från varandra.
Inte säker på om det är möjligt att ske under tystnad.... Aldrig sett det själv.

Visst rasar M56 ibland, även om jag vill kalla det bra växellådor. Men då missljud främst, ibland tappad växel osv.
Sluta driva helt, och dessutom under tystnad låter inte som det vanliga.
av pmlswede
Hade ungefär samma problem på en v70 för några år sedan och det var vänster yttre drivknut som rasat fast damasken var hel så ingenting syntes.
av Maru
Hej, skall ta mig en titt imårgon angående rotation av hjulen. Men jag har haft en kompis i bilen och så har vi satt i en växel och jag gick åt tittade på båda sidor om lådan och ingen drivaxel snurrar där. Tack för era svar, hoppas att felet hittas.
av MickeM
Kolla inte på själva drivaxeln, utan inre delen av inre knuten.
Damasken kan stå stilla. Dvs den kan "slira" på "stora sidan". Dvs mot knut"skålen".
Inte nödvändigtvis ner mot axeln, även om det är vanligast.

Vrid hjulen max och titta in framifrån.
På förarsidan ska du titta närmast växellådan.
Man KANSLE måste lossa hjulet för att se. Svårt att bedömma vad man ser så, utan att gå ut och titta.
På passagerarsidan samma sak, fast mot stödlagret.
av Maru
Hej
Har nu tagit en ännu närmare titt på bilen. "Friläge eller nedtryckt koppling - hjulen går att snurra individuellt" -> stämmer, hjulen går att snurra individuellt och när man lägger i växel så snurrar dom i motsatt riktning. Har haft löst båda drivaxlarna från lådan och tyvärr är dom hela. Tittade även på förarsidan intill lådan och där snurrar inget. Samma sak på höger sida.

Finns det något annat man kan göra eller måste hela lådan bytas? Om det är kopplingsras så måste ändå lådan demonteras eller hur?
av MickeM
Tyvärr har du rätt.
Felet förefaller vara före eller i växellådan.
Om inte växelföraarvirarna fungerade skulle spaken kännas helt slapp.

= Låda ner oavsett. Ta en god koll av dubbelmassesvänghjulet när lådan ändå är nere. Det KAN vara det som havererat också.

Min rekomendation om den gått långt, eller är glapp utanför spec är byt till begagnat kontrollerat och lågmilat, ett sprillans nytt eller en sats med stumt svänghjul OCH DÄRFÖR AVSEDD LAMELL!
Man kan INTE sätta ett stumt svänghjul med orginallamellen.
Även packboxen bakom svänghjulet vore dumsnålt att inte byta då. Enstaka hundring.

Komplett sats till kopplingen oavsett variant är en självklarhet.

Det finns faktiskt ett LÅNGSKOTT!
Slavcylindern kan kärva på röret den löper på och då teoretiskt kunna fastna för långt ut= kopplingen är ännu fri eller i ett försiktigt dragläge. Dvs så bilen inte kommer någonvart, men tillräckligt så man får effekten med hjulen du nämner. Borde inte kunna växla med kopplingen uppe heller.

Då skulle smörja kunna fungera.
"ErikÅ" som svarat tidigare i tråden smörjer sitt urtrampningslager med en slangbit på oljekanna.
viewtopic.php?f=16&t=150465
Du har ju inget annat än tid och lite besvär att förlora....

Men, det är ett riktigt långskott.
Ha inga jätteförväntningar.
Jag har hört om att detta har hänt, men, då har slavcylindern hoppat isär vid andra urkopplingen. För att detta ska uppstå, måste den stanna före den hoppar ur.
Teoretiskt möjligt, men osannolikt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Maru skrev: sön 02 aug 2020, 11:54 ..hjulen går att snurra individuellt och när man lägger i växel så snurrar dom i motsatt riktning. ..
Det är väl en god nyhet i alla fall, då verkar lådan göra precis vad den förväntas göra :-)
av Maru
Hej
Tack för era svar. Nu när jag börjar minnas så har bilen "tjutit" till när jag har lyft upp kopplingen för ca. halft år sedan. "Tjutandet" hördes jyst före bilen började röra på sig i ettan. Ljudet försvann plötsligt och funderade inte mera på det. Läste då på något forum att det är någon "tapp" i växellådan som rör sig dåligt.....kan detta hänga ihop på något sätt? Tack för iden att olja urtrampningslagret, skall försöka detta ännu.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]