Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
anp skrev:
VolvoB20 skrev:Jag sätter alltid ut mitt nummer i annonsen. Likväl ringer jag aldrig på annonser med dolt nummer. Har gjort det tidigare och i 9 fall av 10 är det något skit säljaren vill dölja när man sedan ringer.

Hallå...... ni som döljer nummret i annonsen, hur gör ni när ni är ute och kör med bilen, täcker ni över nummret då med så ingen ska ta bilen?
Tycker du det ens är jämförbart?
Att bruka bilen som normalt är en sak, men att synliggöra den, eller sig själv på ett onödigt informativt sätt är en helt annan sak.

Då vi ändå jämför saker, varför kallar vi oss själva för mer eller mindre fantasifulla namn här på forumet?
Vågar vi inte stå för vilka vi är, döljer vi något...?
Visst tycker jag det är jämförbart. Bilen åker jag ju runt med år och och år in och alla kan se mina reg-plåtar, det blir många människor.

Om jag sätter in en annons så är ju bilen såld inom en vecka så den exponeringen/synliggörandet är ju kortvarigt. Dessutom att sälja bilen går ju just ut på att synliggöra den för ev köpare.

Men det jag inte fatta är hur det skulle skydda mig att inte sätta ut nummret i annonsen. finns det en tjuv där ute som ska stjäla min bil så ringer han ju bara och säger att han är spekulant och frågar om skick och regnummer, och vips så har han det.......

De enda man skämmmer bort med att dölja nummer/namn/telefonnummer är tyvärr seriösa spekulater, är det en tjuv så frågar han ju bara efter det. Vad gör ni då, vägra tala om vad ni heter eller nummret ????? om det är en seriös spekulant kan jag garantera att han ryggar tillbaka då.

Att folk har fantasifulla namn på forumet är helt ok tycker jag men ska jag göra affär med någon av er tr det en helt annan sak då jag vill veta ert riktiga namn.
av Marbas
Funk skrev:Den bistra sanningen är att stöldfrekvensen av och ur nyligen utannonserade bilar är förhöjd, troligen för att det är lättare att sätta upp en shoppinglista med t.ex Blocket som mall än att bara åka runt på måfå..
Detta ifrån en bekant i försäkringsbranschen..

/Thomas
Det finns också statestik som säger att bilar till salu (privat) har en högre tendens att brinna än bilar som inte är till salu... :roll:

Själv tycker jag nog att ni som döljer reg.nummret i annonser är lite paranoida. Finns det någon som kan ge ett konkret exempel på att ett inbrott eller bilstöld har skett pga just den bilen varit ut-annonserad med reg.nummer (och då menar jag inte rykten utan konkreta exempel)? Antalet sådana händelser kan ju jämföras med det totala antalet bilar som är till salu, respektive det totala antalet bilinbrott/stölder. Tror att ett reg.nummer i en annons har en mycket liten påverkan...

Hur som hellst så ser jag en annons som döljer något (behöver inte vara just reg.numret) som mindre seriös, får känslan av att säljaren vill dölja något...
av anp
VolvoB20 skrev:
anp skrev:
VolvoB20 skrev:Jag sätter alltid ut mitt nummer i annonsen. Likväl ringer jag aldrig på annonser med dolt nummer. Har gjort det tidigare och i 9 fall av 10 är det något skit säljaren vill dölja när man sedan ringer.

Hallå...... ni som döljer nummret i annonsen, hur gör ni när ni är ute och kör med bilen, täcker ni över nummret då med så ingen ska ta bilen?
Tycker du det ens är jämförbart?
Att bruka bilen som normalt är en sak, men att synliggöra den, eller sig själv på ett onödigt informativt sätt är en helt annan sak.

Då vi ändå jämför saker, varför kallar vi oss själva för mer eller mindre fantasifulla namn här på forumet?
Visst tycker jag det är jämförbart. Bilen åker jag ju runt med år och och år in och alla kan se mina reg-plåtar, det blir många människor.

Om jag sätter in en annons så är ju bilen såld inom en vecka så den exponeringen/synliggörandet är ju kortvarigt. Dessutom att sälja bilen går ju just ut på att synliggöra den för ev köpare.

Men det jag inte fatta är hur det skulle skydda mig att inte sätta ut nummret i annonsen. finns det en tjuv där ute som ska stjäla min bil så ringer han ju bara och säger att han är spekulant och frågar om skick och regnummer, och vips så har han det.......

De enda man skämmmer bort med att dölja nummer/namn/telefonnummer är tyvärr seriösa spekulater, är det en tjuv så frågar han ju bara efter det. Vad gör ni då, vägra tala om vad ni heter eller nummret ????? om det är en seriös spekulant kan jag garantera att han ryggar tillbaka då.

Att folk har fantasifulla namn på forumet är helt ok tycker jag men ska jag göra affär med någon av er tr det en helt annan sak då jag vill veta ert riktiga namn.
blir man skrämd av att en säljare väljer att dölja ett reg,/telefonnummer, så undrar man ju vem som är paraonoid.

Jag inbillar mig att många gör fordons/ägarkontroll av bilar oavsett om de är intresserade av fordonet eller ej. Likaså ringer många bara för att snacka litegranna utan att för den delen vara intresserade av varan.
Detta sammantaget får ju tyvärr den effekten att många väljer att skapa en mer anonym annons.

Naturligtvis kan en oseriös person ringa och fråga om reg,nummer mm då det är dolt, men de gör ofta sig själva synliga samtidigt. Varför de i teorin kan bli misstänkta ifall något sker i direkt samband med annonseringen.

Jag tror den här lättsinniga inställningen till internet och effekten av synlighet där kommer att ge problem framöver.
Se bara på de här sista våldsdåden som skett i Blekinge och Stockholm. Blodet har knappt kallnat i offren förrän namn och bilder på de misstänkta är publicerade på nätet, och nya hot uttalade av båda sidor.

Rätt eller fel?
Visst, jag är också nyfiken på vem eller vilka som misstänks. Men tänk om fel person pekas ut, vem tar ansvar för att dennes liv förstörs?

Internet är ett förträffligt medium för att nå ut till många, men samtidigt väldigt farligt då det är så lätt att det kan missbrukas.

Och fordons/personkontroll är något som jag tror missbrukas grovt när det handlar om annonsering idag.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att se hur vanligt det är med kontroller på fordon som finns utannonserade på nätet.
Ibland har jag varit seriöst intresserad av fordonet, och ibland bara intresserad av fordonsuppgifter. Nu har jag ju en ärlig inställning till andras ägodelar, men många har ett ganska rymligt samvete varför jag förstår varför fler och fler väljer att ta en lånad bild eller dölja reg/telefonnummer i möjligaste mån.

Det bör väl kanske poängteras att detta är en diskussion, och att jag tar ställning för döljande av reg/telefonnummer.
Därmed inte sagt att jag i alla fall, verkligen gör det.
Användarvisningsbild
av uno83
Funk:

Nej, jag har ju inte pengarna med mig, men jag vill gärna kunna ge bud direkt på plats när jag kollat på bilen, även om man inte avslutar affären just då.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
anp skrev:
VolvoB20 skrev:
anp skrev:Tycker du det ens är jämförbart?

blir man skrämd av att en säljare väljer att dölja ett reg,/telefonnummer, så undrar man ju vem som är paraonoid.

Jag inbillar mig att många gör fordons/ägarkontroll av bilar oavsett om de är intresserade av fordonet eller ej. Likaså ringer många bara för att snacka litegranna utan att för den delen vara intresserade av varan.
Detta sammantaget får ju tyvärr den effekten att många väljer att skapa en mer anonym annons.

Naturligtvis kan en oseriös person ringa och fråga om reg,nummer mm då det är dolt, men de gör ofta sig själva synliga samtidigt. Varför de i teorin kan bli misstänkta ifall något sker i direkt samband med annonseringen.

Jag tror den här lättsinniga inställningen till internet och effekten av synlighet där kommer att ge problem framöver.
Se bara på de här sista våldsdåden som skett i Blekinge och Stockholm. Blodet har knappt kallnat i offren förrän namn och bilder på de misstänkta är publicerade på nätet, och nya hot uttalade av båda sidor.

Rätt eller fel?
Visst, jag är också nyfiken på vem eller vilka som misstänks. Men tänk om fel person pekas ut, vem tar ansvar för att dennes liv förstörs?

Internet är ett förträffligt medium för att nå ut till många, men samtidigt väldigt farligt då det är så lätt att det kan missbrukas.

Och fordons/personkontroll är något som jag tror missbrukas grovt när det handlar om annonsering idag.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att se hur vanligt det är med kontroller på fordon som finns utannonserade på nätet.
Ibland har jag varit seriöst intresserad av fordonet, och ibland bara intresserad av fordonsuppgifter. Nu har jag ju en ärlig inställning till andras ägodelar, men många har ett ganska rymligt samvete varför jag förstår varför fler och fler väljer att ta en lånad bild eller dölja reg/telefonnummer i möjligaste mån.

Det bör väl kanske poängteras att detta är en diskussion, och att jag tar ställning för döljande av reg/telefonnummer.
Därmed inte sagt att jag i alla fall, verkligen gör det.
Att dra in våldtäkt och mord för att man ser bilnummret i annonsen på nätet tycker jag är att dra det väl långt, men men.....

Jag har också varit för att dölja nummret men efter att ha sålt några bilar fattade jag att det inte gör ett skit nytta, tyvärr. Ärliga människor lyckas man kanske skrämma bort, men oärliga ringer bara från ett kontantkort så de får veta reg-nummret i alla fall men du kan inte hitta dem, sorry, så är det bara.
av Pachipachihand
Förstår inte varför det är tillåtet så lättvindligt att messa VV och ta reda på massa Reg nr och få reda på ägaren,hur många tjuvar ägnar sig inte åt detta när dom ser en fin bil,bil till salu,bilar som står på skjutklubbar etc.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pachipachihand skrev:Förstår inte varför det är tillåtet så lättvindligt att messa VV och ta reda på massa Reg nr och få reda på ägaren,hur många tjuvar ägnar sig inte åt detta när dom ser en fin bil,bil till salu,bilar som står på skjutklubbar etc.
Massor är offentligt i Sverige: namn, adress, inkomst, förmögenhet, taxering osv bilen är bara en lite del i det hela.
Användarvisningsbild
av uno83
Är det något särskilt med skjutklubbar? Måste ju vara bättre att sno saker från folk som inte har skjutvapen hemma :)
av anp
Pachipachihand skrev:Förstår inte varför det är tillåtet så lättvindligt att messa VV och ta reda på massa Reg nr och få reda på ägaren,hur många tjuvar ägnar sig inte åt detta när dom ser en fin bil,bil till salu,bilar som står på skjutklubbar etc.
Nej det är konstigt att man så enkelt ta kan få reda på så mycket om någon annan.
Och denne person är ju helt ovetandes om att en kontroll är gjord.

VV loggar väl uppgifter om vem eller vilka som gjort en sökning, men egentligen borde ägaren också få snabb vetskap om det, för att ha möjlighet att bedöma ifall någon åtgärd behöver göras vad gäller parkering/förvaring av kontrollerat fordon.

Gör jag en kreditupplysning på någon, så får ju denne reda på det skriftligen efteråt.
Något liknande borde ju vara enkelt genomförbart även vad gäller fordonskontroll via bilregistret.
Till och med sändningar av fotbollsmatcher tror jag det var, kan ju förannonsseras via sms idag. Sms kanske är att ta i, men via mail borde det ju enkelt gå att få vetskap om någon gjort en sökning på ens fordon.

Även om det skulle försvåra för mig personligen, skulle jag välkomna ett förslag om identifiering av den uppgiftssökande vid kontroll av någon annans fordon.
av anp
uno83 skrev:Är det något särskilt med skjutklubbar? Måste ju vara bättre att sno saker från folk som inte har skjutvapen hemma :)
en bil är ju lättare att stjäla eller göra inbrott i en ett vapenskåp.

En kollega blev av med ett vapen då han stannade för att plocka upp grabben sin vid en fotbollsträning.
5 minuter räckte för att någon skulle stjäla hans bössa som låg väl dold i bilen. Inget annat stals, vilket kan tyckas märkligt, och parkeringen var väl synlig och relativt trafikerad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]