Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej grymma forumet!

Imorgon är det dags att byta ut min gamla FlexiFuel kärra till diesel. Bilen jag ska titta på är en 09a, (med nya ratten) my10 om jag inte är ute och cyklar.

Motorn är en 2,4d på 175hk och lådan är automat, rullat lite drygt 20’. (Kamrem bytt vid 18’)

Några grejer man bör kolla extra noggrant på? Försökt googla/söka här efter vanliga fel men jag tycks inte hitta något speciellt.

Kommer att åka ca 50 mil enkel väg. Därav vill jag ha lite kött på benen.

Hoppas ni har några ideér.
AC. Full värme/kyla för att se att den fungerar.
Kolla att allt fungerar i bakluckan, jordfel är "vanligt" förekommande.
Gnisslande från bakvagnen är också rätt vanligt pga slitna bussningar.

Man vet vad man har, men vet aldrig vad man får ;-)
Rost ovan vindruta.
Slitna bussningar i bak.
Kabelbrott i dörröppning .
Jordfel i bakluckan.
Låskistor som ger upp.

Detta fick jag till svar i en annan tråd om V70 -07-08. Jag vet att några av dieselmotorerna haft problem med dåliga multiremmar. Multiremmen har i flera fall gått av och drar då med sig kamremmen också. Automatlådan; kolla om oljan är bytt. Det ingår inte i Volvos serviceprogram. Oljestickan till växellådan ska vara röd när man drar upp den. Är oljan svart är den inte bytt på länge. Vid provkörning, kolla att den växlar mjukt och tight. Det ska vara lätt att lägga i växlarna.
PetePetrol skrev: tor 30 jul 2020, 20:55 Rost ovan vindruta.
Slitna bussningar i bak.
Kabelbrott i dörröppning .
Jordfel i bakluckan.
Låskistor som ger upp.

Detta fick jag till svar i en annan tråd om V70 -07-08. Jag vet att några av dieselmotorerna haft problem med dåliga multiremmar. Multiremmen har i flera fall gått av och drar då med sig kamremmen också. Automatlådan; kolla om oljan är bytt. Det ingår inte i Volvos serviceprogram. Oljestickan till växellådan ska vara röd när man drar upp den. Är oljan svart är den inte bytt på länge. Vid provkörning, kolla att den växlar mjukt och tight. Det ska vara lätt att lägga i växlarna.
Tack för ett bra svar. Bilen ska vara servad enligt bok. Multiremmarna? Byts väl efter 10år/24k mil om jag förstår det rätt?

Tror tyvärr inte det har bytts någon olja i lådan pga ägaren har nog följt volvos serviceschema slaviskt..
Men helt klart värt att kolla på.
Hjälpaggregatrem yttre är 9 k mil, och kamrem 18 (10år). Jag har under mina 11 år med 2.4 D -MY10 (manuell) bytt Termostaten (svårtillgänglig) + bussningarna bak. Båda är ganska dyra att byta åtminstone 5-6 tusen på verkstad. Har även Polestar som ger 20 hk och 40 Nm extra.
Delfi skrev: tor 30 jul 2020, 21:15 Hjälpaggregatrem yttre är 9 k mil, och kamrem 18 (10år). Jag har under mina 11 år med 2.4 D -MY10 (manuell) bytt Termostaten (svårtillgänglig) + bussningarna bak. Båda är ganska dyra att byta åtminstone 5-6 tusen på verkstad. Har även Polestar som ger 20 hk och 40 Nm extra.
Ok! Så om bilen är fullstämplad från volvo upp till 20k mil borde ju de bytts hjälpaggregatsrem två ggr.. Tack för bra svar. Trevligt med Polestar :-D
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]