Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,
Har varit medlem på jagrullar under ganska många år nu. Tycker det är kul att läsa om bilar, få tips och ibland även kunna tipsa andra.
MEN....ibland undrar man om det finns en enda fungerande Volvo i detta land? Man (eller i allafall jag) blir lite lätt nojig efter att läsa om alla problem. Det är obalans hit och obalans dit, vinande balansaxlar, läckande packboxar, veck i klädslar, problem med plattformar osv osv. Man sitter ju själv till slut och bara letar/lyssnar om man inte själv har samma fel på sin bil fast man inte märkt något. Ungefär som en läkarstuderande som själv haft samtliga sjukdomar i läroböckerna under studietiden.
Är det någon som känner igen sig? :-)
Senast redigerad av 2 js1, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Hehe ja du det ligger stor sanning i det du skriver.
En del är känsligare än andra.
Veck i klädsel har alla mina med läder haft och jag har inte reflekterat på det.
Balansaxelljudet tex tycker jag är värre och man hör det överallt på gator och parkeringar.

Kör V90 my18

Användarvisningsbild
av epostaren
Tror att dom flesta som blir medlemmar i ett bilforum oavsett märke på bil, gör det för att man vill ha hjälp med något. Dom som är nöjda kanske aldrig går med i ett forum. Alla dom som jag känner som har en Volvo, har inte ens känt till att Jagrullar finns över huvud taget...
Användarvisningsbild
av Steffe3
Inga problem med min, trots att det är en FT som bara går på E85 och därmed ska rasa av bara tanken ;p
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gå in på youtube och titta på "Mechanical problems compilations" eller "funny car repairs" i stället.
Sen kan man gå ut och titta på sin gamla Volvo och glädjas över att den är i riktigt perfekt skick! I jämförelse alltså.. :-D
Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=Q972LRH0OzQ
Mercedes.JPG
Mercedes.JPG (42.03 KiB) Visad 1228 gånger
Användarvisningsbild
av snepo
Lika illa när man ska köpa begagnad bil. Tittade på Audi. De har sina problem. Mb sina problem mm. Till slut kändes det som att man inte kunde köpa nåt märke.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om man var orolig för att saker skulle kunna hända med bilen vågar man snart inte ens åka till ICA och köpa 1 liter mjölk...
För att man ska våga åka längre sträckor och lita på bilen, får man intala sig att "Jag har världens bästa bil..." :-)
Min V60 har inte rasat vare sig på resor till Irland, Spanien, Grekland eller som nu när jag är i Kroatien. Den bara går och går, trots att det är en VEA-diesel. Det värsta som har hänt är att jag har fått fylla på spolarvätska...

Men visst kan saker hända, såg en polsk VW Passat av senaste modell som hade en rasad framvagn igår, stod i vägkanten i norra Kroatien med båda framhjulen vikta in under bilen.
Så saker kan ju hända, men att "ojja" sig är inte nyttigt ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Att "ojja" sig tillför inget men man kan faktiskt förbereda sig och hålla ögonen på de "kända" problemen om man har tillgång till rätt kunskap. Och en del problem går ju faktiskt att förebygga.
Nästan alltid så få rman förvarningar om att något faktiskt är på gång om man är observant.. Ignorera inte varningarna!
Klart att läget är lite annorlunda när man åker med en 21 år gammal bil :P 52200 mil, har fått lite ny klarlack här och där idag.
Undrar om man skulle fixa att spraylacka huven själv, den har typ 10 000 stenskott..
Användarvisningsbild
av Jallemet
Sant och samtidigt charmigt, det blir lättare att undersöka en begagnad bil samt att underhålla och förebygga sitt eget bilägande.
FB_IMG_1595801673638.jpg
FB_IMG_1595801673638.jpg (56.64 KiB) Visad 1170 gånger
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det är klart, det har jag inte tänkt […]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]