NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av veso
Vad kostar 6000 mil servicen?
Användarvisningsbild
av Flipp
_lucifer_ skrev:Allting kostar här i livet.. men det är en obetydlig summa jämfört med vad en ny motor kostar vid ett eventuellt haveri :)

Lite beroende på var du bor så brukar det finnas verkstäder som har erbjudanden för ca: 499,- för byte inkl. olja och filter.

Gör du det själv så kan det kosta i runda slängar 350,- och uppåt (699,- Castrol longlife Helsyntet 4l, Mekonomen), filter 82,- (Mekonomen)! + 1 timme i "gör det själlv"-hall ca: 100,-

Nästan värt att ringa runt olika verkstäder och höra. Knappt värt att göra det själv nu för tiden då verkstäderna betalar 20-30,-/l för oljan och du som privatperson närmare 100,-/l!

Minns den gammla goda tiden då oljebyte till 240'n gick på under 100,- inkl olja och filter :)
Att göra det själv hoppar jag nog över, kör in på volvo och ber dom byta olja och filter, känns som det är lika bra.
Funk skrev:Frågan är väl vad som gäller med garantierna när man inte servar enligt serviceintervallen i boken ? Det är väl en sak att spela med något hundratal mil eller någon månad, en annan att bara släcka lampan 700 mil (och ganska lång tid) innan man gör miltalsbaserad service.

Trådskaparen kör i snitt 100 mil i månaden, gör han inte byte av olja nu så går det ytterligare ca. 7 månader innan 6000 milaservicen, om han kör som tidigare, vilket är ganska mycket längre än vad som är rekommenderat.. Jag skulle definitivt inte hoppa över oljebytet ! Visserligen gör jag det själv och noterar det i boken, men det är "fackmannamässigt utfört" så kraven bör vara uppfyllda för ev. garantier, och framförallt är det gjort...

/Thomas
Köpte bilen i maj då hade den gått 4500 Mil, som du säger så kör jag inte allvarligt mycket nä. Och det lär ju dröja till 6000 mil så jag kör in till volvo som jag nämde tidigare.

Tack för alla tips.
/Flipp

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]