- tor 11 aug 2011, 23:50
#555091
Jag har inte testat i verkligheten. Särskilt viktigt är att positionsljusen (fram/bak) tillsammans klarar den lilla strömmen genom reläspolen utan spänningen höjs över lamporna så att de glöder svagt eller att CEM regaerar. Om det är glödlampor i posljusen så bör det inte vara några problem. MEd LED fungerar det nog inte.
Ni som eventuellt provar denna inkoppling gör det på egen risk!.
Om någon provar PM:a gärna eller skriv ett inlägg med resultatet.

Punkt A: ska anslutas på ledning i bilen som har ström i tändningsläge och som klarar att försörja spolen med ström ca 0,2A. Observera att diodbryggan är viktig för funktionen. Strömmen ska bara kunna gå i riktining från A mot B så att reläspolen drar om tändningen är på och jordas via posljusen om de är släckta. Om posljusen tänds släpper relät eftersom nu får spolen plus istället för jord. Diodbryggan hindrar strömmen från att gå från posljusen genom reläspolen till det ställe där ström i tändningsläge hämtas.
Punkt B: ska anslutas till vä positionsljus på Orange-Blå ledning.
Punkt C: ska anslutas till ett av dimljusen (kvittar vilken sida) på Grön-Vit ledning. Eller kan man till punkt C ansluta separata DRL istället för dimljusen.
Punkt D: ska anslutas till konstant +12V från batteriet via säkring på max 15A.
CrossFireX skrev:Om man kan be Volvo att göra så belysning släcks (halvljus, positionsljus, reg.belysning och annat förutom blinkers och bromsljus) vid läge 0, hade det varit bra om man kan göra så att dimljus tänds när man sätter omkopplaren på läge 0 och sätter på tändningen. Skippa någon automatik och helt enkelt göra det manuellt. Ingen belysningen förutom dimljus (och broms samt blinkers) på läge 0. Blir det mörkt eller om man vill ha halv/helljus så får man vrida omkopplaren till det vanliga läget! ;)Om man låter Volvo programmera så att ingen belysning finns i 0-läget så borde det räcka med kretsen nedan för att tända dimljusen i läge 0 när tändningen är till. Dimljusen släcks i läge 1 och 2 men kan tändas som vanligt med ordinarie knapp.
Jag har inte testat i verkligheten. Särskilt viktigt är att positionsljusen (fram/bak) tillsammans klarar den lilla strömmen genom reläspolen utan spänningen höjs över lamporna så att de glöder svagt eller att CEM regaerar. Om det är glödlampor i posljusen så bör det inte vara några problem. MEd LED fungerar det nog inte.
Ni som eventuellt provar denna inkoppling gör det på egen risk!.
Om någon provar PM:a gärna eller skriv ett inlägg med resultatet.

Punkt A: ska anslutas på ledning i bilen som har ström i tändningsläge och som klarar att försörja spolen med ström ca 0,2A. Observera att diodbryggan är viktig för funktionen. Strömmen ska bara kunna gå i riktining från A mot B så att reläspolen drar om tändningen är på och jordas via posljusen om de är släckta. Om posljusen tänds släpper relät eftersom nu får spolen plus istället för jord. Diodbryggan hindrar strömmen från att gå från posljusen genom reläspolen till det ställe där ström i tändningsläge hämtas.
Punkt B: ska anslutas till vä positionsljus på Orange-Blå ledning.
Punkt C: ska anslutas till ett av dimljusen (kvittar vilken sida) på Grön-Vit ledning. Eller kan man till punkt C ansluta separata DRL istället för dimljusen.
Punkt D: ska anslutas till konstant +12V från batteriet via säkring på max 15A.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."