Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinell82
Hejsan. Har ett bekymmer med mina torkare som jag snart blir galen på. Hoppas någon kan komma med lite tips.
Dom reagerar inte på spaken utan går som dom själv vill. Stannar vart som helst på rutan oxå. Har provat bytt relän och spak men ingen skillnad. Bilen har regnsensor. Någon som har nån idé vad jag mer ska prova? Provar bifoga en bild på felkoden
Bilen är en v70 d5 2007
Bilagor
IMG_20200721_142844.jpg
IMG_20200721_142844.jpg (1.21 MiB) Visad 2119 gånger
av MickeM
Har du mätt vid motorn om det kommer ström i mer än parkeringskretsen?
Dvs , om felet är före eller i torkarmotorn.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Felkoden kommer om torkarna inte rör sig från parkeringsläget när CEM får signal från SWM att starta torkarna, så spaken kan vi utesluta.
Så något är fel i själva motorkretsen (säkring, reläer, kablage eller motor), kan ju vara både avbrott och/eller kortslutning någonstans.
av Martinell82
MickeM skrev: tis 21 jul 2020, 18:43 Har du mätt vid motorn om det kommer ström i mer än parkeringskretsen?
Dvs , om felet är före eller i torkarmotorn.
Inte mätt nå där än. Men ska absolut prova 👍
av Martinell82
kebabpizza skrev: tis 21 jul 2020, 19:08 Felkoden kommer om torkarna inte rör sig från parkeringsläget när CEM får signal från SWM att starta torkarna, så spaken kan vi utesluta.
Så något är fel i själva motorkretsen (säkring, reläer, kablage eller motor), kan ju vara både avbrott och/eller kortslutning någonstans.

Ja spaken är det ju inga fel på. Säkring hel och dom 2 reläerna under huven som jag hittat till torkarna verkar det inte vara nå fel på. Så det lutar åt motor eller kabelhärva. Fråga är ju hur man ska mäta i kontakten till motorn för att veta vad som är rätt 🤔 och tack för svar 😅
av Martinell82
Okej behöver lite mer idéer. Bytt spaken och reläerna.ingen skillnad. Mätt kontakten vid motorn och där får jag ström Endast när reläet klickar och torkarna startar. Är det rätt? Som sagt spaken reagerar inte på nåt moment utan torkarna går som dom vill. Och stannar precis var som helst på rutan. :-( vad mer kan jag kolla? Kan det vara motorn ändå? Körde direkt 12v på motorn och då går den. Om det skulle vara regnsensorn som är trasig så borde jag ju kunna köra torkarna på spaken ändå kan jag tycka.

Mvh Andreas
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]