Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
Erik Å skrev:Jag skulle ha målat balk, krok och allt, jag hatar rost :-)
Hammarlack (har inte tillgång till epoxi)? Flera tjocka lager för att det ska ha någon effekt?

Erik Å skrev:Blästrade mitt 21 år gamla Brink-drag förra sommaren, grundade med lamineringsepoxi sen på med hammarlack. Ser fortfarande ut som nytt men det har ju bara gått en enda saltvinter än. Hällde i olje/hålrumsvätskeblandning inne i röret och tryckte sen i pluggar i båda ändarna. Vad skulle kunna gå fel, jag räknar kallt med minst 20 års livslängd till :-D
Låter som en gedigen åtgärd. Målade flera lager med hammarlack?
Användarvisningsbild
av Erik Å
McQueen skrev: tis 28 jul 2020, 22:01 .. Målade flera lager med hammarlack?
Minns inte riktigt men det var minst två :P Kanske la på ett tredje varv på utsatta positioner.. Eller om det bara var underredsmassa.
Hammarlack bildar ett segt plastlager när den har torkat, det verkar rätt bra på att kunna absorbera stenskott utan att spricka sönder
viewtopic.php?f=16&t=152924&p=1350095#p1350095
viewtopic.php?f=16&t=152924&start=20#p1351986
Ps kolla att allt passar innan eventuell målning, kan bli svårt att returnera sen :-D
av rd350
Det enda som i längden håller är blästring av den nya kroken, epoxilack, valfri tunnflytande rostskydd, därefter underredsmassa.
Nya dragkrokar är alltid dåligt rengjorda innan lackering från fabrik, man kan kleta in dom med vad man vill , det håller tyvärr inte om man inte blästrar först.
Användarvisningsbild
av McQueen
rd350 skrev:Det enda som i längden håller är blästring av den nya kroken [...].
Låter förstås seriöst, men för omfattande för mina praktiskt förutsättningar. Lade igår kväll på ett rejält lager hammarlack och tänkte följa upp det med underredsmassa idag.

Menar du att rost kommer uppstå inifrån, på grund av otillräcklig rengöring innan fabrikens pulverlackering?
av rd350
Det är absolut så. Kvittar vilken tillverkare på kroken också, alla lika dåliga. Sämsta är nog Volvos egna till 7 o 940 modellerna, blev inte många år innan de blev dåliga på en bil som i övrigt ofta var närmast nyskick! För "pedanten" kostar det inte många kronor att få ett drag blästrat ofta kan blästraren vara behjälplig med epoxilackering också.
av Rådlös
Ett annat tips. Håll släpvagnskontakten ren och torr. Krypströmmar kan orsaka galvanisk korrosion. Strömmen går i oxider, vatten och sand från kontakten till jord, genom draget. Blås rent med tryckluft och spraya med dom skyddsmedel som finns, CRC 5-56, W-D 40 och andra, framförallt på vintern när det är mycket salt och vatten. Tag det som rutin efter varje gång du har använt draget och även efter tvätt.
Jag hade ett originalmonterat drag (VBG?) på en 245 -92. Underredet på den bilen var ju galvat och helt opåverkat av väder och vind. Efter ungefär 7 år fick jag måla om draget. Jag fick borsta med stålborste och måla på primer och sedan svart täckfärg. Ungefär 4 - 5 år senare var det helrostigt och underkänt av Bilprovningen. Jag fick byta ut det.
Användarvisningsbild
av McQueen
Rådlös skrev:Ett annat tips. Håll släpvagnskontakten ren och torr.
Bra tips. Tack!
Rådlös skrev:Jag hade ett originalmonterat drag (VBG?) på en 245 -92. Underredet på den bilen var ju galvat och helt opåverkat av väder och vind. Efter ungefär 7 år fick jag måla om draget. Jag fick borsta med stålborste och måla på primer och sedan svart täckfärg. Ungefär 4 - 5 år senare var det helrostigt och underkänt av Bilprovningen. Jag fick byta ut det.
Hade du behandlat draget på något vis när det var nytt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
rd350 skrev: ons 29 jul 2020, 11:30 Tillägg: Ingen underredsmassa på anliggningsytorna mellan dragbalk o bil....
Där bör man använda "mjukt" rostskydd som aldrig blir hårt, typ hålrumsvätska. Fett funkar också :-)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]