Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
christofferdahlin skrev:Bilen stanna första gången i onsdags, fick igång den på torsdagen, den gick hur bra som helst, men LAMBDAN lös, körde den under helgen, men när ja skulle starta den på söndag morgon ville den inte!

den går runt jätte fint, men tänder inte till!

vart sitter spridarna då?
hmm saknar bild, men framför(närmast dig) oljepåfyllningen, på höger sida av "klumpen" som sitter där har du ventilen, tryck in den så kommer bensin ut.
dra på starten lite så ser du om det bildats nytt tryck, kan även hålla ventilen intryck och dra på starten så ska det spruta ut lite soppa.

Möjligen kan det kanske komma lite soppa fast trycket inte stämmer eller är det fel, någon?

Men får du ingen gnista så känns det kanske lite onödigt med detta, fast alltid bra att veta att soppa kommer så det inte är 2st fel=P

Har du provat att bogsera/rulla igång den?
kollat alla jordanslutningar osv?
av Fisketorp
Sedan kan du ju kolla gnistan steg för steg bakåt.

Börja vid tändkablarna, prova mer än en ifall någon skulle vara kass??
vandra sedan bakåt och prova med kabeln från tändspolen.

Nästa steg är väl tändmodulen.
Förmig att man ska kunna koppla en kabel till mittersta stiftet på den och dutta mot blocket kommer det gnista någonstans så är det väl någon del efter som är paj.

annars får du väl kontrolera så det kommer rätt ström mm framtill tändmodulen?

Hur är det ifall kamaxelgivaren är helt paj som ni pratat om innan.
kommer gnistan vid fel läge eller kommer det ingen alls?
går det bara att kontrolera denna del genom att byta?

Ps. infon är härifrån fourummet så möjligen kan jag minnans det lite fel, för säkerhet så kan någon säkerligen rätta till eller du själv söka reda på informationen om det skulle hjälpa=)
//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:Sedan kan du ju kolla gnistan steg för steg bakåt.

Börja vid tändkablarna, prova mer än en ifall någon skulle vara kass??
vandra sedan bakåt och prova med kabeln från tändspolen.

Nästa steg är väl tändmodulen.
Förmig att man ska kunna koppla en kabel till mittersta stiftet på den och dutta mot blocket kommer det gnista någonstans så är det väl någon del efter som är paj.

annars får du väl kontrolera så det kommer rätt ström mm framtill tändmodulen?

Hur är det ifall kamaxelgivaren är helt paj som ni pratat om innan.
kommer gnistan vid fel läge eller kommer det ingen alls?
går det bara att kontrolera denna del genom att byta?

Ps. infon är härifrån fourummet så möjligen kan jag minnans det lite fel, för säkerhet så kan någon säkerligen rätta till eller du själv söka reda på informationen om det skulle hjälpa=)
//Martin
kommer ingen gnista utan en fungerande kamaxelgivare
av christofferdahlin
jag är lite inne på om det kanske kan vara kamaxelgivaren, men har ingen aning hur ja ska kolla om den funkar, eller ser ut?
Vi har även en till volvo V70 glt dock en 99, så skulle kunna ta från den?
jag har en Glt -97:a
av *pettson*
christofferdahlin skrev:jag är lite inne på om det kanske kan vara kamaxelgivaren, men har ingen aning hur ja ska kolla om den funkar, eller ser ut?
Vi har även en till volvo V70 glt dock en 99, så skulle kunna ta från den?
jag har en Glt -97:a
Om du har en kamaxelgivare på den bilen så kan du låna den för att prova med. Kamaxelgivaren sitter på avgaskammen brevid fördelaren.
av s70glt
har samma proplem med min s70, tändningslåset snurrar runt 3varv ca,, o startar int, tror det e botten delet som e sönder, för förra ägaren har mixtrat me den

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]