Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blir mitt första inlägg här, frugan klagade på att fläkten inte fungerade i v70n längre, tror det är en -08.
Kikade runt lite vart säkringen ska sitta och som jag förstår det ska den sitta på r11 i motorrummet?
När jag öppnade kåpan för att kolla så fanns det inte ens någon säkring där :x
Har jag kollat helt fel eller har någon stulit min säkring?????? :-D
D9B42E69-3A44-4DF8-BD57-425D8A10BB2B.jpeg
D9B42E69-3A44-4DF8-BD57-425D8A10BB2B.jpeg (512.13 KiB) Visad 2694 gånger
Om detta gäller en V70N, som det anges i trådstarten, ligger tråden nu i fel forumdel.

Vilken fläkt är det som inte fungerar?

R11 avser väl ett relä, och vad jag ser på bilden finns det en bara en ledig plats.

Framgår det inte i instruktionsboken vilken säkring som går till fläkten?
Senast redigerad av 1 frippe64, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, F11 sitter i en säkringshållare C, under säkringshållare A, som sannolikt är den du visar på bilden. Men det stämmer att det är säkring F11, och den är på 40 Ampere.
Det finns nog över totalt 100 säkringar att välja på och många av dom är bundna till olika motormodeller o.s.v. Varje modell har alltså inte alla säkringar. Du kanske skall reda ut vilken motor- och bilmodell det handlar om.
Kolla säkringen, men felet ligger mest trolig i fläktregulator ("fläktmotstånd") som sitter behagligt långt ovanför gaspedalen ,
eller kontaktfel i skarvkontakt 74/401 som sitter bak den långa panelen på sidan av golvkonsolen på förarsidan.
(22-pin grå, där fläktregulatorn styrs via pin 8 Violet/Svart kabel)
Eller fläkten själv. (går inte att byta utan specialverktyg)

Tar man bort kontaktstycket från fläktregulatorn, går det att testa fläktmotorn med att kortsluta mellan pin 1 och 3 . (Svart och Svart/Hvit grov kabel)
Kortslutningen utförs gärna med kablar kopplat på en 12V/55W lampa , t.ex en H7, som strömbegränsare.
jiha1968 skrev:Kolla säkringen, men felet ligger mest trolig i fläktregulator ("fläktmotstånd") som sitter behagligt långt ovanför gaspedalen ,
eller kontaktfel i skarvkontakt 74/401 som sitter bak den långa panelen på sidan av golvkonsolen på förarsidan.
(22-pin grå, där fläktregulatorn styrs via pin 8 Violet/Svart kabel)
Eller fläkten själv. (går inte att byta utan specialverktyg)

Tar man bort kontaktstycket från fläktregulatorn, går det att testa fläktmotorn med att kortsluta mellan pin 1 och 3 . (Svart och Svart/Hvit grov kabel)
Kortslutningen utförs gärna med kablar kopplat på en 12V/55W lampa , t.ex en H7, som strömbegränsare.
Är väl gamla karossen det gäller dvs en classic och då sitter regulatorn och fläkten ovanför fötterna på passagerarsidan och är ganska lätt att komma åt.

..Hänger dessa felkoder ihop på n&ari[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]