Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dessutom är plåten ofta dåligt skyddat på insidan.
För att det ska börja rosta på utsidan krävs en skada, t ex ett stenskott som gått igenom lacken. Baksidan utsätts visserligen inte för stenskott(oftast), men iom. att den är näst intill oskyddad och har dålig "ventilation" så ligger fukt kvar väldigt väldigt länge, som så småning om kommer börja rosta. Vissa bilar är sämre än andra när det gäller rost innifrån, där jag faktiskt vill påstå att nyare bilar är sämre än äldre i den aspekten.
Användarvisningsbild
av McQueen
lennarte skrev:...kondens i balkar och hålrum kan stanna kvar i dagar.
När du skriver att rost uppstår inifrån antog jag att du menar att rost börjar i det rostfria materialet och växer utåt mot den lackerade ytan, där rosten blir synlig. Detta eftersom tråden handlar om lackerade yttre ytor.
Användarvisningsbild
av McQueen
Lucif3r skrev:För att det ska börja rosta på utsidan krävs en skada, t ex ett stenskott som gått igenom lacken.
Precis. Är skydd mot detta jag undrar över.
Användarvisningsbild
av lennarte
McQueen skrev:
lennarte skrev:...kondens i balkar och hålrum kan stanna kvar i dagar.
När du skriver att rost uppstår inifrån antog jag att du menar att rost börjar i det rostfria materialet och växer utåt mot den lackerade ytan, där rosten blir synlig. Detta eftersom tråden handlar om lackerade yttre ytor.
Just det, det börjar inne i balken och växer igenom plåtmaterialet tills bara den fina färgen utan på är kvar. Men det tar några år och det är sällan förste ägaren märker något.
Därför undrar jag, ni som köper nya bilar. Hur länge har ni dom kvar??
Användarvisningsbild
av McQueen
lennarte skrev:Just det, det börjar inne i balken och växer [...]
Men jag frågar ju inte om rost i balkar, utan om en oanvänd dragkrok och hur jag kan förhindra rost på den. Vad vore ditt förslag då?
Användarvisningsbild
av McQueen
Lucif3r skrev:... Och vad tror du en dragkrok är då? Just det - en typ av balk... ;-)
Den här ”balken” har inga hål som fukt kan tränga in i. Se bild.

Och det är dragkroken jag frågar om; den som är synlig. Ej heller den är ihålig. Är solid.
Bilagor
Skärmavbild 2020-07-28 kl. 20.12.45.png
Skärmavbild 2020-07-28 kl. 20.12.45.png (294.42 KiB) Visad 746 gånger
av klirre
Det ska väl till en jäkla otur om du ska få stenskott på själva kroken, det som slits mest är väl kulan när du använder draget. Jag brukar hålla kulan smord och hatten på så det inte kladdar av sig om man rör vid den.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Pulverlack pallar inte för miljön under bilen särskilt många år, den är alldeles för tunn. Minsta skada (t.ex. de som syns på bilden) så börjar rost krypa in under lacken som släpper i stora sjok.
Jag skulle ha målat balk, krok och allt, jag hatar rost :-)
Blästrade mitt 21 år gamla Brink-drag förra sommaren, grundade med lamineringsepoxi sen på med hammarlack. Ser fortfarande ut som nytt men det har ju bara gått en enda saltvinter än..
Hällde i olje/hålrumsvätskeblandning inne i röret och tryckte sen i pluggar i båda ändarna. Vad skulle kunna gå fel, jag räknar kallt med minst 20 års livslängd till :-D
viewtopic.php?f=16&t=152924&p=1351986#p1351986
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]