NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Hej jag behöver hjälp med min motor som jag har bytt lite slitagedelar på pga oljeförbränning.

Det hela började med rökmoln bakom bilen vid gaspådrag så jag bestämde mig för att byta ventintätningar. Under denna process så slutade det med att toppen fick gå bort så jag tänkte jag kan passa på byta kolvringar när jag ändå är här.

Jag märkte i efterhand att det står <--CH på kolvarna, vad betyder detta? förstår att det är hur kolven ska sitta i men vilken riktning, har läst både mot remhjulen och sen har jag läst att pilarna ska peka mot mitten.

Lagren ska bytas så därför brydde jag mig inte om att lägga upp överfallen i ordning.

Sen undrar jag om någon vet åtdragningsmomenten till vevstakarna, finns inget i VIDA.

V50 1.8F 2007
av Rådlös
Inget bra svar, men om du inte får veta mer här, så pröva på ett Fordforum eftersom det är en Fordmotor.
Men du skall få en liten fingervisning. Detta är vad Volvo uppger som är ändrat i motorn (och bilen) jämfört med den ursprungliga bensinmotorn. Det är högst troligt att det är Ford som har gjort det också. Ford ägde ju Volvo vid den aktuella tiden, Volvo tog en färdig produkt "från hyllan" för att få fram en FFV. (FFV = Ford och Volvospråk för E85-bil)

[img][/
B4184.JPG
Add description
B4184.JPG (35.95 KiB) Visad 2976 gånger
av Alexxelax
Rådlös skrev: lör 18 jul 2020, 14:46 Inget bra svar, men om du inte får veta mer här, så pröva på ett Fordforum eftersom det är en Fordmotor.
Men du skall få en liten fingervisning. Detta är vad Volvo uppger som är ändrat i motorn (och bilen) jämfört med den ursprungliga bensinmotorn. Det är högst troligt att det är Ford som har gjort det också. Ford ägde ju Volvo vid den aktuella tiden, Volvo tog en färdig produkt "från hyllan" för att få fram en FFV. (FFV = Ford och Volvospråk för E85-bil)

[img][/B4184.JPGimg]
Tack för svar, inte riktigt det jag sökte men du har helt rätt om Ford forum, kanske också Mazda. Ska kolla på de sidorna också
av Alexxelax
KalleJ skrev:Pilarna brukar peka mot avgassidan. CH vette tusan, "Compression height" ?
Släng in några bilder.
Okej, men pilen pekar antingen mot svänghjulsidan eller remsidan, inget mot avgas eller insug.

<-CH kanske till och med IV? sen står det A2
Bilagor
IMG_20200718_175613.jpg
IMG_20200718_175613.jpg (544.69 KiB) Visad 2946 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
Chain, som i kamkedja?
av Alexxelax
@frasse4,
Kan va så, låter rimligt. Det som gjorde mig osäker var att jag läste att de kan peka på olika håll, och jag lyckades ha en bild på just 1 och 2, där peka båda mot kedjesidan. Får montera sen allt när vevlagrena kommer med pilarna riktade mot kedjesidan.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]