Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicklaslu
tjo, va påväg hem ifrån jobbet, släppte av en polare och hade en bil bakom så fick lite bråttom då den skulle köra så nära det går, så gasade iväg utan att tänka såklart var det ett gigantiskt farthinder där och det slog ganska rejält, körde ca 1 mil så börja motorlampan lysa.

körde hem bilen gick som den skulle inga missljud eller nått kollade under den, fanns inga skador eller nått som jag kunde se.

Vad tror ni kan ha hänt? har inte möjlighet att ta bilen på verkstan förnas nästa vecka så tänkte om nån hade upplevt nått liknande?

Bilen det gäller är en 2 veckor gammal V70 2016 D3 automat 12.000mil :/
Användarvisningsbild
av fjohan82
Motorlampan lyser väl aldrig gul?
Tänker mig att det är ngn annan lampa...
Ta gärna en bild och lägg upp här.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@fjohan82, Mjo, gul lampa avser att något bör kollas upp snart, röd är stanna omgående

Hittar man inget som låter, luktar eller syns får man nog läsa ut felkoder. Kan ju vara allt från en givare i motorn som strular till katalysatorn mm
av nicklaslu
gul motor lampa avser försämrade avgas värden, men förstår inte riktigt hur det kan ha skedd då ingenting ser skadat ut, så undrade om det va nån givare eller något som kanske hoppat ut eller att det har skakats om så att lampan börja lysa liksom, får nog bara ta den till verkstan nästa vecka och läsa av felkoder ..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Aha... givaren på partikelfiltret möjligen...?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja så kan det så klart vara att det har med avgasreningen att göra. Antingen får man väl ta en ordentlig kik där under eller läsa ut felkoderna, det lär ju sitta sådana då lampan lyser. Har haft lysande gul lampa när katalysatorn på något vis gett upp och blinkande gul när det var något i motorn, den blinkade nog oregelbundet i takt med att felet "felade".

Har med missat ett ordentligt fartgupp, det fick något ac rör att ge upp, om det var försvagat eller inte vet jag ej men det blev en nätt summa mitt i semestertidens hos den som hade tid :-)
av nicklaslu
Micce1980 skrev: tis 28 jul 2020, 07:37 Ja så kan det så klart vara att det har med avgasreningen att göra. Antingen får man väl ta en ordentlig kik där under eller läsa ut felkoderna, det lär ju sitta sådana då lampan lyser. Har haft lysande gul lampa när katalysatorn på något vis gett upp och blinkande gul när det var något i motorn, den blinkade nog oregelbundet i takt med att felet "felade".

Har med missat ett ordentligt fartgupp, det fick något ac rör att ge upp, om det var försvagat eller inte vet jag ej men det blev en nätt summa mitt i semestertidens hos den som hade tid :-)
aa det vart en ordentlig smäll kunde inte se nått där under då allt i princip är skyddat med hårdplast/ metall men ska ta den in och läsa av felkoder, oturen också är att jag inte kan ta ledigt från jobbet just denna veckan och den ena verkstaden som har öppet så jag hinner dit efter jobb har semester stängt hela juli 😅

..Hänger dessa felkoder ihop på n&ari[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]