Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av westlund
#1392013
Kontrollampan tänds när jag lägger ström på säkringen, vilker relä är huvudljusreläet och vilket är avlastningsreläet till helljuset? alltså vilken bokstav har de i elcentralen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1392494
plats N är för om man har (orginal) extraljus. Har man inga (orginal) extraljus så brukar man inte ha något relä där heller.
Prova vicka lite på relä K och se om det blir någon reaktion. Isf har du kass kontakt i säkringsboxen(rätt vanligt, dom blir ofta för varma för sitt eget bästa, hade det felet på min gamla 945a, och det var just helljusen som inte ville funka), och säkringsboxen kan behöva bytas.
Men det kan likagärna vara själva reläet(K) som är kasst.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1392603
Har inte - 91 års 740 samma strålkastare som - 92? D.v.s i huvudstrålkastaren inbyggda både dim och fjärrljus. På elschemat ovan står det att det ska sitta ett "avlastningsrelä för helljuset", i komponent placeringen till detta elschema står att det detta relä har plats N.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1392863
Lucif3r skrev:740 hade väl aldrig dimljus i strålkastarna, med undantag för 740 turbo -90(som har samma front som 940)?
Ok, men om du kollar på schemat ovan så ser du streckade linjer till dom övre strålkastarna (betyder att det finns mer är en variant) men det är heldraget till avlastningsrelät. Bifogar en bild på min. 745 - 88B, avlastningsrelät är längst ut till höger. Har inte original monterat extra helljus, dock original monterat dimljus (i spoilern). Men det reläet sitter på annan plats. Kan det vara att det är byglat i sockeln om det inte sitter relä där?
IMG_20200727_075629.jpg
IMG_20200727_075629.jpg (748.31 KiB) Visad 930 gånger
av westlund
#1392906
Lucif3r skrev: lör 25 jul 2020, 06:17 plats N är för om man har (orginal) extraljus. Har man inga (orginal) extraljus så brukar man inte ha något relä där heller.
Prova vicka lite på relä K och se om det blir någon reaktion. Isf har du kass kontakt i säkringsboxen(rätt vanligt, dom blir ofta för varma för sitt eget bästa, hade det felet på min gamla 945a, och det var just helljusen som inte ville funka), och säkringsboxen kan behöva bytas.
Men det kan likagärna vara själva reläet(K) som är kasst.
Är det då relä K som har dålig kontakt? för när jag jag har kört bilen en stund så blir reläet väldigt mycket varmare än övriga relän. Det blir ingen skillnad när jag vickar på reläet. Ser inte heller något som ser konstigt ut...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1392914
Blir reläet varmt utan att lamporna lyser har du ström direkt till jord eller dålig kontakt någonstans efter relä K och innan säkringarna. Det är ganska enkelt att dra ut och vända på hela elcentralen, då ser du om det är "bränt" någonstans där. Då kan du även se om det är byglat där relä N skulle suttit.
När jag monterade reläer till hel och halvljuset på min 745-avar där 2,5V spänningsfall mellan generator och glödlamporna i strålkastarna. Därför stämde det ganska bra med dom volt du mätte upp vid säkringarna. Efter jag monterat reläeerna var det kappt mätbart
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]