Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har en Volvo s60 - 03. Min fönsterhiss i förarsätet har varit kass sen jag köpte bilen för några år sedan. Till slut så började rutan trilla ner...

Jag läste och kom fram till att de kanske berodde på slitna glidskor(eller vad dom små plastgrejerna nu heter) så jag beställde två nya sådana och kollade lite Youtube och bestämde mig för att byta dem i hopp om att det var lösningen.

När de va dags för byte så har jag sett att metallskenorna som ska ligga i en viss position när man sätter nya glidskor inte följer varandra jämnt och därför gör det helt omöjligt att få rätt på rutjävelen. När den vänstra är rakt åt sidan i mitten läge så är den högra snett neråt, jag försökte dra för att se om det var möjligt att få den i rätt position men den satt fast. Den rör sig när man hissar upp och ner men den följer aldrig den vänstra.

Jag laddar upp en bild för att demonstrera vilken del jag menar:
IMG_20200725_193529.jpg
IMG_20200725_193529.jpg (36.65 KiB) Visad 1849 gånger
Det är det jag menar att både din och min bild så ser den sned ut.
Sen kan den monteras så att pinnarna till rutan sitter "rakt"

Kör V90 my18

Ja alltså de e lite klurigt att förklara hur jag menar. Men enligt Youtubevideon skulle man plocka av höljet till dörren, men fortfarande ha den inkopplad och sen hissa ner armarna på fönsterhissen(den som redan sitter monterad i dörren) tills bägge armarna är i liknande höjd och därefter montera nya glidskor och se till att dom sitter ihop med skenan som är i botten på rutan. Men mitt problem är att när jag skulle hissa ner armarna så att man ser dom genom luckorna i dörren så va det inte som på videon att bägge var i en arbetsbar höjd för dom armarna gick inte jämt/synkat som i videon för på min bil så blev det så att när den vänstra armen syns igenom luckan i dörren så är den högra armen nästan i bottenläge. Ska se om jag kan länka till videon o visa
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]