Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Jag har idag nedan takbox som är inköpt på Mekonomen dock. I produktbeskrivningen skriver de att bilar med låg takreling ska rekommenderas köpa T-spår. Förmodar V90 räknas ha låg takreling. Någon som har denna boxen på V90 och kan uttala sig om hur det fungerar ?

https://www.mekster.se/carwise-carwise- ... awQAvD_BwE

/M
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Så länge du kan ta bort gripklorna i boxen, så bara skårorna är kvar, så är det inga problem.

Det står att man ska klippa av den gummilist som finns i takräcket när man ska sätta i t-skruven.

Det gjorde inte jag, utan jag mätte ut var skruven skulle komma, efter skårorna i boxen. Sen gjorde jag hål i listen och och trädde i skruven. Mycket bättre och inga skarvar i listen...
Bilagor
IMG_20200726_163631.jpg
IMG_20200726_163631.jpg (200.43 KiB) Visad 1804 gånger
av mortimer
Är inte riktigt med på hur T-skruv/T-spår ser ut. Någon som kan upplysa mig ?
Är det samma problem/lösning med Thules/Volvos boxar eller passar de utan modifiering på original lastbågar(wingbars) ? Tänkte om det blir snyggare och smidigare med sälja och köpa nytt.
av mortimer
Svarar delvis mig själv. Tror jag är med på hur lasthållarna till Volvos reling/rails på V90 ser ut, verkar finnas ett T-spår som täcks av den svarta listen.
Vad är det för T-spårsats man ska ha till denna boxen ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@mortimer,

Men alltså visst om man vill ha det rent och snyggt, har med tittat på t-spår men blir det så lågt verkligen att thules klor skulle vara i vägen?

Vad har du för täcken TS?
av mortimer
Det är inte Thules "gripklo" utan en annan typ av spännare. Går ju börja med att inte modifiera och istället lägga t.ex en filt på taket när man ska montera på box o lastbågar på bilen så man skyddar taket vid montering iaf.
Bilagor
20200726_105549.jpg
Spännare
20200726_105549.jpg (256.03 KiB) Visad 1769 gånger
av mortimer
För tillbehören/reservdelarna till takboxen så finns skruvar/bultar som i sin tur sitter i spännratten. Gissar starkt på att det är standard M gänga på de så man skulle kunna byta de till några som är 10-20mm kortare troligen och behållare standardutförande på allt (orkar i nuläget inte lyfta ner takbox och verifiera mina starka misstankar/minnen)

https://www.mekster.se/carwise-skruv-ti ... 36335.html
https://www.mekster.se/carwise-spannrat ... 36329.html
Användarvisningsbild
av Micce1980
@mortimer,

Ah, my bad, trodde det var en tulebox som de satt mekonomen märke på.

Ja lite kortare skruv lär ju gå bra, dina är ju ändå rätt rostiga eller? Finns ju en uppsjö så bara att ta med en till te.x. hornbach "lösskruvshylla" köpa i några olika längder och testa sedan. Tror spontant att det går men det är nog tajt innan du spänner fast boxen.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har den större boxen i samma serie. Kör med T-spår i Volvo orginal takräcken. Fungerar kanon. Har ingen list i alls, då vi alternerar med cykelhållare och då hamnar inte grejerna på samma plats.

Volvo v90cc.
av mortimer
@Fisch
Vart har du köpt T-spår skruvarna ?
DennisCA's Volvo 850 -97

Utrymmet runt den popniten var faktiskt rostfri, m[…]

Era erfarenheter av OTA sw 3.6.4?

Hej vilka buggar har ni märkt av i 3.6.4 Mjuk[…]

Kul grej med serviceavtalen. Gamla bilen kostade 3[…]

Tack så mycket för hjälpen. Jag ta[…]