Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Funderar på att köpa en V70 D4 från 2015 med manuell växellåda och framhjulsdrift. Den har gått 10,000 mil och är välutrustad. Kör idag BMW 320d GT och undrar om Volvon kanske skulle erbjuda ett mer bekymmersfritt ägande? BMW:n min har gått 7800 mil så jag går isåfall från det till 10,000 mil i Volvon.

Spontant känns det som att 10,000 mil i Volvon egentligen inte är någonting för den bilen. Stämmer det? Den är i fint skick och jag ser ganska ofta flertalet V70:s som gått 30-40,000 mil. BMW? Nej inte så ofta. De blir ofta för dyra för att hålla igång i 30-40,000 mil. Jag är ute efter ett långvarigt tryggt bilägande. Tror ni att V70:n kan erbjuda mig det?

Har den några bekymmer? Drar den verkligen så lite som 4.2L/100km? Är det något jag borde veta om denna modell?

Vad kostar en service? Hur är priserna på reservdelar om något händer, gentemot BMW?

Tack på förhand,
Tobias
kebabpizza skrev:Tidiga VEA har väl inte rosat marknaden precis om man söker igenom forumet, men å andra sidan dom utan problem skriver sällan något här.
Ja precis. Så är det ofta. Har man inga problem så skriver man ingenting. Sen är detta en bil som finns i hur många som helst exemplar och man ser dessa hela tiden på vägarna över Sverige.
Kan det verkligen vara så stora problem med denna motor som vissa vill påstå?
Det lär vara bekymmer med att dom inte blir nog varma så dom "geggar" ihop, bland annat EGR historien, tror det är återkallning och ombyggnad för att få upp värmen.
En del har fått följdfel efteråt
Momentum skrev:Det lär vara bekymmer med att dom inte blir nog varma så dom "geggar" ihop, bland annat EGR historien, tror det är återkallning och ombyggnad för att få upp värmen.
En del har fått följdfel efteråt
Kör man alltså längre sträckor och låter motorn komma upp i sin optimala temperatur så bör inte det bli någon ihopgeggning?
Eller de blir helt enkelt inte varma nog bara?
peppepp skrev:Haft problem med BMWn? Jag hade nog hållit mig till 320in om du planerar att byta mot en V70 från 15 med VEA.
Nepp! 6 år gammal och inte ett enda fel.
Jo nu när jag läst på lite angående VEA-motorerna så kommer jag nog hålla mig till BMW:n.
20d-bilarna hade ju problem när N47-motorn kom, med kamkedjeguides:n. Men det fixade de 2012 och min är 2014 så den ska inte ha dessa problem.

Nej jag stannar med BMW:n. Iallafall några år till. Men jag planerar att byta om 2-3 år. Så jag kollade lite olika alternativ om man kan byta till något redan nu när värdet på BMW:n ligger bra till. Men då hoppar jag V70:n med D4 VEA-motor iallafall.
TobiasDa skrev:
peppepp skrev:Haft problem med BMWn? Jag hade nog hållit mig till 320in om du planerar att byta mot en V70 från 15 med VEA.
Jo nu när jag läst på lite angående VEA-motorerna så kommer jag nog hålla mig till BMW:n.
20d-bilarna hade ju problem när N47-motorn kom, med kamkedjeguides:n. Men det fixade de 2012 och min är 2014 så den ska inte ha dessa problem.

Nej jag stannar med BMW:n. Iallafall några år till. Men jag planerar att byta om 2-3 år. Så jag kollade lite olika alternativ om man kan byta till något redan nu när värdet på BMW:n ligger bra till. Men då hoppar jag V70:n med D4 VEA-motor iallafall.
Härligt, den är en pigg, snål och pålitlig motor den! Svårslagen i sin klass.
peppepp skrev:
TobiasDa skrev:

Härligt, den är en pigg, snål och pålitlig motor den! Svårslagen i sin klass.
Ja verkligen, ska dra 4.9L/100km på pappret, min drar 5.5-6L/100km och då kör jag utan att tänka på ekonomi. Så den är verkligen snål. Kör jag med tanke på eco-driving och allt det får jag enkelt ner den till 4.9-5L.
Har ingen erfarenhet av Volvos liknande motorer och jag trodde helt ärligt att de skulle vara på ungefär samma nivå och främst kanske till och med ännu mer pålitliga men det verkar inte så i detta fall iallafall. Kände ett sug efter Volvo av någon anledning, skönare säten kanske ;)

Då håller jag taget i BMW:n ett tag till. Trevlig kväll!
Hu-650 ersätta på v70

Hej, jag har en Volvo v70 -06 där jag äm[…]

Återkommande värmeproblem

om du tror ha avgaser i kylsystemet, alltså […]

Vida 2014D

ja pirat versioner finns väl om du googlar tr[…]

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]