Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Kör en V70 2.4D från 2008 med uppsättningen där det finns en separat AC rem till kompressorn.

Beskrivning av situationen: I vintras så small min AC rem under färd och jag hade tur att inget trasslade in sig någonstans.
Jag utförde med hjälp av en guide här på forumet ett byte av lager + remhjul + magnetkoppling till kompressorn. Lager i remskivan på magnetkopplingen var helt slut och allting var sönderrostat. Jag bytte även multiremmen och dess spännare med delar från autoexperten. Efter lite strul med shimsningen av kopplingen fick jag till slut till ett bra avstånd och såg tydligt att kompressorn började mata.

Allting fungerade bra tills någon gång under våren då ACn slutade fungera igen. Jag hittade felet i en glappande kontakt mellan den nya magnetkopplingen och bilens kabelmatning.

300 mil senare så har följande uppstått:

1. Ljud från magnetkopplingen till ACn. Den låter dels som att den INTE kopplar från helt när AC slås av (man hör lamell mot metallljudet och det ryser i hela kroppen. Detta problemet tänker jag har att göra med felaktig shimsning nu när lamellerna slitits lite) samtidigt så när den är inkopplad kommer ett regelbundet tickande och ljud på låga varv som bäst förklaras som ett molande lager.
2. En väldigt sliten multirem (se bild).

Den snabba slutsatsen bör vara att detta har med AC kompressorn att göra då problemen rimligen började när jag fick igång den (glappkontakten). MEN då ACn i bilen fungerar som den ska, även under högt tryck så är det väl föga troligt att det ändå är den som är boven i dramat. Eller tänker jag helt fel här?

Bilen står riktigt dumt till och jag har i nuläget ingen möjlighet att riva ner eller felsöka vidare så jag vänder mig till er först.

1. Kan en tungrodd AC-kompressor orsaka sådant slitage på multiremmen?
2. Multiremmens slitage ser mer ut att härstamma från dess "baksida", är det något annat som är känt för att lossna och kan ligga mot denna? (förutom spännrullen)
3. Spännrullen ser förövrigt intakt ut och inte korrelerande mot skadorna på remmen.
4. Generatorns frihjul; kan ett fallerande sådant orsaka nuvarande slitage på remmen?

Slutligen: Hade ni vågat flytta bilen när remmen ser ut som den gör?

Förstår ju att det är omöjligt för er att svara på. Men i nuläget så står som sagt bilen på en parkering där inga möjligheter till Mek utförs. Mitt egna garage är 45km bort men jag har lyckats lösa en temporär mekplats ca 5km bort.

Vad jag har tänkt att göra härnäst är att riva av remmen: känna på alla remskivor samt spännaren. Kontrollera generatorns frihjul samt se huruvida AC kompressorn snurrar tungt eller ej. I värsta fall slänga på en ny multirem och helt enkelt ta bort stretchremmen till kompressorn.

Vilket leder till fråga två. Kan man få av frihjulet med generatorn på plats?

Stort tack för all input ni kan ge.

Jag bifogar bild på multiremmens slitage, tagit ovanifrån nära generatorn. Av någon anledning har kameran spegelvänt bilden. Jag bifogar även en bild där man ser den lilla stretch remmen till AC kompressorn ( som drivs från svänghjulet till servopumpen) och att denna ser intakt ut.
IMG_43021.jpeg
IMG_43021.jpeg (112.89 KiB) Visad 1388 gånger
IMG_4302.JPEG
IMG_4302.JPEG (219.33 KiB) Visad 1388 gånger
IMG_4303.JPEG
IMG_4303.JPEG (175.43 KiB) Visad 1388 gånger
Mvh
Daniel
Som jag tycker det ser ut så är ryggen skavd på remmen.
Rullar rullen som remmens rygg rullar mot som den skall?
Något annat som kan skava ryggen på remmen?

Jag skulle hakat av remmen och bytt den på plats. Borde inte ta mer än fem minuter. Borde gå att göra på vilken plats som helst.
Kan det vara AC-slangen ovanför remmen som skrapar mot remmen? Jag tycker slitaget ser ut att stämma med metallhylsan på slangen.
Även om det finns mellanrum just nu kanske det minskar när motorn är varmkörd eller när man kör över gupp? Om kompressorn går trögt kanske remmen "hänger ut" på den sidan som är minst sträckt när allt roterar. Titta (med tandläkarspegel eller nåt liknande) om metallhylsan är blankpolerad på undersidan..
Jag har precis shimsat kopplingen på min V70 mk 1, kompressorn gick jättetrögt. Smorde upp packboxen från utsidan (axeländen blir ju åtkomlig när man tar bort kopplingsskivan), nu verkar det gå betydligt lättare. Men den börjar antagligen närma sig slutet :-)
Uppdatering:

Centerbulten till magnetkopplingen hade slagits av (halva sitter tyvärr kvar i gängorna), magnetdelen av kopplingen i sig hade hoppat av splines på axeln och satt sig off center. Krafterna i magnetkopplingen hade i sin tur slagit av hållarna till själva lamellen och det var en av dessa bitar som stack ut och låg i direkt kontakt med remmen. Oljudet som uppstod när magnetkopplingen slogs av var alltså pga att kopplingen trots avslagen magnet inte gick fritt.

Remhjuilet spårade ganska ojämnt under belasnint och lagret i kopplingen har antagligen tagit skada. Svårt att snurra under belastning men inte efter att jag skurit remmen (fick tyvärr göra detta pga brist på verktyg).

Ovanstående tips om att helt sonika byta remmen på 5 minuter på en parkering är jag imponerad av. Jag hade inte en chans att komma åt remmen eller spänanren ovanifrån utan fick gå vägen innanför höger framhjul.
IMG_4315.jpeg
IMG_4315.jpeg (247.74 KiB) Visad 1212 gånger
Är det någon som vet om senare modeller av AC kompressorer passar till 08an också? Den som sitter där idag är en VALEO kompressor men exakt den modellen verkar svårfunnen på skroten.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]