NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flygfyren
Det läcker vatten från dörren och det rinner in i bilen.

När det regnar så blir det blött på golvet på höger sida av bilen. Jag har prövat med att spola vatten på olika delar av höger sida på bilen. När jag spolar vatten på rutan på höger passagerardörr (fram) rinner det vatten på insidan av dörren.
Det läcker i packningen mellan dörren och den galvaniserade plåten på insidan. Se bilder. Det läcker även vatten mellan högtalaren och den galvaniserade plåten.
Jag har inte spolat vatten så högt att det har kommit vatten på tätningen till dörren. Vi kan med andra ord utesluta packningen mellan kaross och dörr.

Är det någon som har förslag på vad det är som är fel eller vet vad man ska göra för att fixa till det?

Jag har ingen erfarenhet av detta men spontant känns det som att tätningen i nederkant på rutan är dålig eller att det är en dränering i dörren som är igensatt.
Bilagor
Bild2.jpg
Bild2.jpg (159.9 KiB) Visad 2465 gånger
Bild1.jpg
Bild1.jpg (130.73 KiB) Visad 2465 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
Borde väl vara den lilla listen som sitter på utsidan sidorutan, mellan dörr och ruta alltså. Där är det ju öppet rakt ner in i dörren.
av Flygfyren
OK Tack för svar! Någon som vet om man man byta den listen (skraplisten) utan att demontera rutan?
Den listen kan så klart inte bli helt tät men det kan ju inte vara bra om det rinner ner vatten där.
av Flygfyren
Det var enkelt att byta listen (dekor/skrap - list). Den sitter med ett litet klipps/plasthake i bakkant. Efter att man har lossat den är det bara att lyfta den rakt upp, och omvänt för att montera. :)
av Flygfyren
Efter bytet gjorde jag ett test att spola vatten på dörren igen.
Det blev bättre och jag noterade en skillnad! Ett ljud av vatten som droppar/rinner ner på en plåtyta försvann.

Tyvärr läcker det fortfarande in lite vatten i skarven mellan plåten i dörren och den galvaniserade plåten på insidan!

När jag tittar in genom hålet (se bild 3) så hänger det en lös gummi-tätning/list och dinglar (se bild 4).

Skall det vara så?

Det känns som ett stort jobb att ta bort sidoruta och låsmekanism för att felsöka någonting som kanske är som det ska vara...

Tacksam för hjälp!
Bilagor
Bild4.jpg
Bild4.jpg (191.6 KiB) Visad 2333 gånger
Bild3.jpg
Bild3.jpg (131.53 KiB) Visad 2333 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
Testa ta en flaska och häll sakta på vissa delar, typ avgränsa listen i 5cm bitar och häll lite för att se vart på listen det är läckage.

På mina dörrar är alla sådana stängda, har nyss bytt högtalare runtom o de var stängda.
av Flygfyren
I natt regnade det rejält (17 mm), och då hade jag tejpat över listen längs med rutan och då kom det inte in något vatten. Detta för att utesluta att det läcker in någon annat ställe.
Användarvisningsbild
av HCP
Kollade lite på min egen ruta nyss, de sitter et list på insidan av sidorutan som trycker rutan utåt, ser mest ut som ett skydd så inget ska ramla ner in i dörren på insidan, men den skapade fasiken lite tryck på rutan ser jag. Tog bort den så syndes mer glipa på utsidan.

Om du vevar ner rutan helt så sitter det gummilist runtom rutan också förutom i nederkant, denna kan du enkelt dra lös och justera om den skulle vara orsaken att rutan blir placerat lite för mycket "inåt" bilen.

En strän RTV-silikon på ytterlistan kanske skulle göra susen också, blir dock ett helskotta att få bort den igen om det inte hjälpte :-D

Edit: Kom på en sakt till, när man tagit bort inre dörrsida kan man haka på den fel på insidan så den inte trycker mot rutan ordentligt. Märkte att jag just gjort detta på ena sidan bak, så kolla det också.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]