Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
DSC_0535.JPG
DSC_0535.JPG (135.73 KiB) Visad 1520 gånger
Är den gula ringen pilen pekar på oljestickan för motorn? Bilen är en V60 T3 -11. Och är det i så fall bara att dra den uppåt som vanligt eller finns det något att tänka på?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Dra upp, torka av sätt ner, dra upp och kontrollera. Som vanligt :)
av frippe64
Eller som det står i instruktionsboken.
Stickan kan sitta rätt hårt, jag har smort gummiringen med lite silikonfett.

Mätning och eventuell påfyllning
1. Säkerställ att bilen står plant. Det är viktigt
att vänta cirka 5 minuter efter det att
motorn stängts av så att oljan hinner rinna
tillbaka ner i oljetråget.
2. Dra upp och torka av mätstickan.
3. Stick ner mätstickan igen.
4. Dra upp och kontrollera nivån.
5. Ligger nivån nära MIN bör 0,5 liter fyllas på.
Skulle nivån vara kraftigt under, kan ytter-
ligare mängd erfordras.
6. Om nivån åter önskas kontrolleras, gör det
efter en kortare körning. Därefter upprepa
steg 1 - 4.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
frippe64 skrev:Eller som det står i instruktionsboken.
Jag har konsulterat världen minst lästa bok, men på bilden är det något som ser ut som fronten på ett genomsnitt av flera modeller med en helt annan motor i och med texten att sakernas position kan variera beroende på motor, för att på nästa uppslag tala om hur man kollar om man har en motor med elektronisk övervakning.

En något udda placering av stickan och att den satt rejält gjorde att jag föredrog att söka mer information i frågan för säkerhets skull, men nu har jag kollat nivån :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
Sån lyx med en gammal hederlig vanlig oljesticka. Den som tog beslutet att ta bort den på senare modeller ska inte ha beröm.
av Buckshot
Jag förstår inte varför dom tog bort oljestickan. Spara pengar? Volvo är inte ett märke som ska hålla på med att spara ören.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Buckshot skrev: lör 25 jul 2020, 17:54 Jag förstår inte varför dom tog bort oljestickan. Spara pengar? Volvo är inte ett märke som ska hålla på med att spara ören.
Det är väl för att kanske 2% av kunderna använder den samt kanske vet vad den gör ;-)

”Vi” här är inte den vanliga bilägaren. Samma med visaren som visade kylarvattnets temperatur, fanns inte ens på förr bilen (V60 MY12) och den visade endast på mitten ändå mestadels fast än temperaturen skiljer När man körde upp och ner för alptopparna mitt i sommaren men fulllastad bil, men detta för att kunder annars kom in och klagade på att tempen var för hög ibland annars när den var helt normal och så vidare
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]