Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne75
Tjenare!
Har problem med en b230f som sitter under huven på en Volvo 240gl.

Hur problemet skapades:
Jag fick soppatorsk och så tankade jag fick köra motorn lite och den starta sedan körde jag den ca.2min sedan stängde jag av den. Efter det startade den men gick jätte dåligt och på lägre varv än tomgång med full gas sen dog den efter det nötar den bara och tänder ibland men endast en gång och vägrar starta

Vad som kan va fel:
Ingen aning
Hjälp behövs

Mvh Arne
Användarvisningsbild
av lennarte
Bytt bränslefilter nyligen? Annars kan det vara dags. Kolla om tankpump en fungerar, det ska höras ett "surrande" om du öppnar tanklocket och håller ett öra mot röret medan någon "kör" på starten
av Arne75
Bränsle filter är ej bytt, bilen har stått i 1,5 år innan jag nu köpte den, ok ska kolla pump du tror ej det kan ha vart så enkelt så det gått en säkring till pump för han la ju av bara på en sekund.
av Arne75
Det finns väl två pumpar och jag har kollad på den stora (vänster bak) den gör ljud men skickar ej fram något bränsle, har tänkt att jag kan tjuvkoppla relät och se om dom går då
Användarvisningsbild
av lennarte
Pumparna har inte samma säkring. Det sitter en hvudsäkring jämte batteriet på 240. Senare modeller kan ha säkring 6 som säkring också, annars är det säkring 4. Du måste "köra" på starten (motorn måste gå runt) för du ska få ström till pumparna.
av Arne75
Bytt alla säkringar som går till pumpar, bytt bränslefilter för det så hemskt ut, och när man (tjuvkopplar) relät så går huvudpumpen men int den lilla pumpen i tanken och jag tror att slangen som tar upp soppa i tanken har rostat av
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollat på bränslerelä, vevaxelgivaren?? Du kan kolla funktionen på vevaxelgivaren med diagnostikboxen. Om inte vevaxelgivaren fungerar så fungerar inget annat heller. Om inte pumpen i tanken fungerar så kommer inget bränsle fram till huvudpumpen.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Y5YLWFSvxu
av Arne75
Har idag märkt att förpumpen i tanken ej fungerar, relät fungerade förut men gör int det längre, förut kunde man (tjuvkoppla) relät och då lät huvudpumpen men det gör den ej längre och med förut menade jag för 2 dagar sen, denna bil har övergått från ett projekt till ett stort mysterium som jag ej kan förstå mig på men jag ska ta bort tanken och kolla till pumpen och kanske byta den samt att jag tror att slangen som tar upp soppa har rostat av :bored:
Användarvisningsbild
av lennarte
När du "tjyvkopplar relät", hur gör du då? Det "normala" är att ta bort reläet och sätta en kabel mellan kabelskor 30 och 87/2 i sockeln, då ska huvudpumpen fungera direkt på batteriet om hvudsäkring en vid batterier är Ok, eller säkring 6 på dom sista årsmodellerna. Tankpumpenn ska gå om du sätter ström på säkring 4. Även lambdasond och tomgångsmotor går genom säkring 4. Du kan ta ut tankarmaturen genom att skruva loss den stora muttern på tanken där slangar ock kablar sitter, du behöver inte ta ut hela tanken

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]