Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sandberg
anp skrev:En seriös spekulant ringer om denne är verkligt intresserad av varan i fråga.

Och vad gäller telefonnummer och mail, så går det ju att ha "anonyma sådana, i den mån man kan vara anonym på internet.
Jag tillhör en mailgeneration. JAg mailar i 9 fall av 10 innan jag ringer. Hatar att ringa folk när de precis är på väg att hämta barnen på dagis eller liknande.

Att leta efter snygga fälgar eller nåt känns som en lätt uppgift, det är väl bara att åka runt i stan där man bor och leta.

Jag tycker just att man döljer något som säljare genom att inte visa regnr. Samma sak genom att skriva att man heter "V70" istället för att skriva åtminstone förnamnet.

Kanske därför jag köpt mina 5 senaste bilar nya istället :D
Användarvisningsbild
av Nexus
9 av 10 som ringer vill bara snacka lite. är man en seriös köpare så får man ju reda på regnr förr eller senare . Jag skulle inte ens sätta ut mitt reg nr på något forum då det finns människor som inte tål kritik och skulle kunna hämnas på din bil istället. Det finns ju folk till allt Tro det eller ej :wink:
av anp
sandberg skrev:
anp skrev:En seriös spekulant ringer om denne är verkligt intresserad av varan i fråga.

Och vad gäller telefonnummer och mail, så går det ju att ha "anonyma sådana, i den mån man kan vara anonym på internet.
Jag tillhör en mailgeneration. JAg mailar i 9 fall av 10 innan jag ringer. Hatar att ringa folk när de precis är på väg att hämta barnen på dagis eller liknande.

Att leta efter snygga fälgar eller nåt känns som en lätt uppgift, det är väl bara att åka runt i stan där man bor och leta.

Jag tycker just att man döljer något som säljare genom att inte visa regnr. Samma sak genom att skriva att man heter "V70" istället för att skriva åtminstone förnamnet.

Kanske därför jag köpt mina 5 senaste bilar nya istället :D
Och jag tillhör den generation som så långt det går vill ha viss personlig integritet mm.
Jag döljer inte alltid min reg,nummer i annonser, men så gott som alltid i forumbilder. Telefonnumret är på senare tid också oregistrerat.

Bigbrothergenerationen som växer upp nu, har jag inte mycket till övers för vad gäller synlighet mm.

Jag har t.o.m varit med så länge så att jag handlat de flesta av mina drygt 100 ägda bilar via papperstidningar utan bilder!? :shock:
Faktiskt även sålt en hel del bilar via samma tidningar.

Reg,nummer var aldrig aktuellt att fråga om innan man åkte till säljaren. Bilens skick mm var viktigare.
Ägarens bostad fick man leta reda på via muntlig vägbeskrivning, eller via telefonkatalogens kartsidor om säljaren bodde i en stad.

Att ställa på eller av en bil kunde ta dagar, och ofta kräva personligt besök på länsstyrelsen för att få ett tillfälligt skattekvitto mm.

Idag är man så bekväm så att man inte ens orkar med ett telefonsamtal till de som säljer det man önskar köpa.
Kanske lika bra det, många vill/kan ju heller inte betala försäkringen för den bil de köpt.
Användarvisningsbild
av Funk
Folk som döljer regnr är
A. paranoida
B. vill inte skylta med att det är en import
C. kreditköp
A. Paranoid, kallas det så när dom verkligen förföljer mig :wink:
B. Kan förstå skojarna, men å andra sidan tar man väl reda på det när man sett bilen om man är intresserad. Är skicket kass när man sett den spelar det väl ingen roll, man köper ju inte då..
C. Pratar vi nyare bilar runt 200 000 så skulle jag gissa att majoriteten är finansierade med krediter, vilket det sedan många år står på regbeviset om bilen är säkerhet för krediten. Vilket bara innebär att man får göra upp själva betalningen lite annorlunda.

Den bistra sanningen är att stöldfrekvensen av och ur nyligen utannonserade bilar är förhöjd, troligen för att det är lättare att sätta upp en shoppinglista med t.ex Blocket som mall än att bara åka runt på måfå..
Detta ifrån en bekant i försäkringsbranschen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag sätter alltid ut mitt nummer i annonsen. Likväl ringer jag aldrig på annonser med dolt nummer. Har gjort det tidigare och i 9 fall av 10 är det något skit säljaren vill dölja när man sedan ringer.

Hallå...... ni som döljer nummret i annonsen, hur gör ni när ni är ute och kör med bilen, täcker ni över nummret då med så ingen ska ta bilen?
av olson
VolvoB20 skrev:Hallå...... ni som döljer nummret i annonsen, hur gör ni när ni är ute och kör med bilen, täcker ni över nummret då med så ingen ska ta bilen?
:P :P
Användarvisningsbild
av matfo362
Funk skrev: Den bistra sanningen är att stöldfrekvensen av och ur nyligen utannonserade bilar är förhöjd, troligen för att det är lättare att sätta upp en shoppinglista med t.ex Blocket som mall än att bara åka runt på måfå..
Detta ifrån en bekant i försäkringsbranschen..

/Thomas
Det låter helt otroligt.
Användarvisningsbild
av uno83
Jag vill kolla upp bilen innan jag åker och kollar på den. Import eller inte, antal ägare, besiktningsprotokoll o.s.v. Annars kan man ju inte köpa bilen direkt, utan först ska man hem och kolla upp regnumret. Iofs bör man ju kunna få regnumret över telefon åtminstonde, så då är det ju inget större problem.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag vill kolla upp bilen innan jag åker och kollar på den. Import eller inte, antal ägare, besiktningsprotokoll o.s.v. Annars kan man ju inte köpa bilen direkt, utan först ska man hem och kolla upp regnumret. Iofs bör man ju kunna få regnumret över telefon åtminstonde, så då är det ju inget större problem.
Det bör väl vara skillnad på vilken prisklass vi pratar om ? För du åker väl inte med + 100000:- i fickan.
Jag kanske skall understryka att jag inte blockat regnumren i annonser på våra gamla andrabilar som sålts för under 50000:-
Hallå...... ni som döljer nummret i annonsen, hur gör ni när ni är ute och kör med bilen, täcker ni över nummret då med så ingen ska ta bilen?
När jag kör så har jag heller ingen skylt på bilen som säger: "Nya hjul runt om och stöddig stereo värd 25000:- finns monterat här"
Det är ju tyvärr lite mer info i annonser än på vägen, samt att alla annonser från ett visst område är samlade på ett mer lättillgängligt sätt på t.ex Blocket.

/Thomas
av anp
VolvoB20 skrev:Jag sätter alltid ut mitt nummer i annonsen. Likväl ringer jag aldrig på annonser med dolt nummer. Har gjort det tidigare och i 9 fall av 10 är det något skit säljaren vill dölja när man sedan ringer.

Tycker du det ens är jämförbart?
Att bruka bilen som normalt är en sak, men att synliggöra den, eller sig själv på ett onödigt informativt sätt är en helt annan sak.

Då vi ändå jämför saker, varför kallar vi oss själva för mer eller mindre fantasifulla namn här på forumet?
Vågar vi inte stå för vilka vi är, döljer vi något...?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]