Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Han har väl missat någon utbildning.
Kameran finns inte på s/v90

Kör V90 my18

av Xanthopteryx
GATUPLAN skrev:
Xanthopteryx skrev: lör 18 jul 2020, 19:13 Det är omöjligt att veta, tyvärr.
Man får försöka felsöka helt enkelt. Finns felkoder? Plugga in en dator och ut och kör för att se vad systemen säger? Byta radar? Kolla eventuell glappkontakt? Som sagt, är kofångaren reparerad någon gång? Sitter radarn som den skall eller har den lossnat? Total omladdning av all mjukvara i bilen? ...?
De har nyligen nollställt alla felkoder och kört Total Update. Hjälpte inget. Han BT chefen trodde att det är kameran under spegeln som jobbar med BLIS och aldrig nämnt en radar.
Bara å ta sig tillbaka och ge de en utbildning i hur systemet fungerar. Som redan nämnts så finns det INGEN kamera åt sidan eller bakåt som är inblandad i BLIS. Radar och som sagt, där är jag högst osäker, sodar (parkeringssensorer). Jag har ingen aning om det är något i dessa som också används för sidodetektering men det borde ju då ändå mest troligt resultera i strul med parkeringssensorn när man skall pakera eller liknande. Så, något i en dator, en sladd eller en radar. Är ju faktiskt rent krasst 'bara' att byta radarn åt det håll som strular (om den nu sitter korrekt monterad så det inte är sådant som är fel) och se om felet kvarstår. Och som sagt, är det inget som är mankemang med kofångaren och plasten? Omlackerad? Tillbucklad? ...?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Som sagt BLIS är enbart radar (ej parkeringssensorer eller kamera) och sitter bakom bakre skärmen som visats ovan.

Ofta kan det vara en omlackering som stör radarn, eller en mindre sammanstötning som får fästena att spricka/röra på sig. Annars får man prova byta radarn om det är något internt fel på den
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tackar alla
TYVÄRR har jag precis fått tillbaka min bil efter lackering och dagen därpå hänt olika. Bilen stått parkerad på en 30 väg och någon har kört på den snett bslifrån i "full fart".
Som tur var jag inte inne i bilen utan på väg till bilen 10-15 meter bort.
Hela bakpartiet är mosat och nu är det andra bekymmer som väntar på tur.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]