Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sandberg
Blir så trött på annonser på blocket mfl där folk envisas med att INTE visa regnr.

Jag skippar konstant dessa anonser då jag anser de som oseriösa. Är jag intresserad av bilen vill jag gärna kolla upp t ex försäkringskostnader, historia mm innan jag hör av mig.

Nån som kan förklara varför det är så vanligt?
av Addekarlsson
Jag kan bara tala för mig själv, men jag väljer att dölja regnr av följande anledning:

För att inte en tjuv på ett mycket enkelt sätt ska kunna slå på regnr och på den vägen få fram en adress, så väljer jag att dölja regnr. På det viset får dom besvära sig lite för att få reda på vart min/mina bilar står.

Har jag en bil ute på annons, så får en intresserad människa ringa och fråga. På det viset får jag en liten chans att avgöra om personen är seriös, eller bara är ute efter regnr.

Det är inte ett säkert sätt, men det känns bättre för mig.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Funk
För att inte tipsa eventuella tjuvar i onödan, tycker dom att t.ex "nya hjul" i annonsen ser frestande ut så är det inte riktigt lika enkelt att ta reda på adressen.

Föräkringskostnader går alldeles utmärkt att få reda på ändå, det är bara att uppge modell och årsmodell så får man veta det. Personligen tycker jag man kan titta på bilen innan man kollar historia, ser bilen inte bra ut vid besöket så hoppar man över det då den ändå inte är intressant oavsett historia..

/Thomas
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det är ju bara för tjuven att slå på ditt telefonnummer eller "verka seriös" för att få reda på var din bil står.

Blir också less på alla som inte visar regnr. Jag skippar sånna anonser direkt. Dom känns helt enkelt oseriösa. Som om dom försöker dölja skulder eller annat otrevligt som man gärna vill ha fram innan man börjar prata affärer.
av anp
En seriös spekulant ringer om denne är verkligt intresserad av varan i fråga.

Och vad gäller telefonnummer och mail, så går det ju att ha "anonyma sådana, i den mån man kan vara anonym på internet.
Användarvisningsbild
av matfo362
Om man säljer en V70, Sveriges vanligaste bil och i en genomsnittlig prisklass, borde väl en potentiell tjuv inte behöva gå via Blocket för att hitta en att stjäla?
Användarvisningsbild
av camaro69
Köper man bil, och bedömer man om säljaren är seriös eller inte, bara på om regnummer visas i annons?

Ta en slurk chokladmjölk till.

Skit i och köp min bil. Jag säljer inte till er heller, och inte till vilken skitstövel som helst.

Håller med Adde m fl som döljer regnr.

:lol:
av air
Folk som döljer regnr är
A. paranoida
B. vill inte skylta med att det är en import
C. kreditköp

I alla tre fall är det inga annonser som intresserar mig. Vem har mest att förlora, köpare eller säljare? Sluta dölja regnr, så vida ni inte passar in på B eller C.
Användarvisningsbild
av camaro69
air skrev:Folk som döljer regnr är
A. paranoida
B. vill inte skylta med att det är en import
C. kreditköp

I alla tre fall är det inga annonser som intresserar mig. Vem har mest att förlora, köpare eller säljare? Sluta dölja regnr, så vida ni inte passar in på B eller C.
Inlägg raderat, för det var en ren kränkande förolämpning direkt mot person.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av dali
Jag tror att någon har missförstått poängen med smileys ... det är inte att grovt förolämpa någon, sätta en glad gubbe efteråt och tro att allt är OK.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]