Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går att läsa här själva. https://www.brembo.com/en/company/news/ ... or-slotted

De som kör bana sätter vanligtvis inte på borrade skivor. Googla bilder på cracked drilled rotors så ser ni, kolla noga på gammla borrade skivor om ni hittar några.

Ventilerade skivor behöver inte extra hål för att kylas för gatbruk. Speciellt om det ändå inte är inbyggt extraventilation som typ på Koenigsegg eller Porsche taycan.
Slitsade har väl funktionen att de evakuerar gas som bildas mellan beläggen och skivan samt rensar beläggen från smuts.

Köp vad ni vill, jag hade lagt mina pengar på bättre belägg och bromsvätska/luftning eller t.o.m stålomspunna bromsslangar före slitsade skivor.

@TommyP86,
Att bromsarna tar "dåligt" när de är kalla brukar bero på beläggens blandning, inte att det är hål i skivorna.
Det vet jag, men jag sa heller inte att det var skivan, utan menar belägget, vilket jag även nämnt tidigare. Jag har även ett set med keramiska belägg som väntar på vintern, liggande i garaget.

Det är få här som tänkt sig ut på bana, så det rådet är väl inte värt så mkt kanske
Men jag bytte från original skiva och original belägg, och det var som sagt som natt och dag. Uthålligheten är så lång nu att jag inte fått fade en enda gång, det fick man på andra-tredje inbromsningen tidigare.

Men man får betala med dåligt initialt grepp vid kalla bromsar.
Ja, för vardagskörande är sådana "racebromsar" enbart sämre. Men på bana är det ingen som kör länge med kalla bromsar...
Hålen är väl mest till för att ev. vatten ska ha någonstans att ta vägen, såvitt jag vet? Ventileringen är ju inne i skivan.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
@TommyP86,
TommyP86 skrev:Det är lire olika beroende på vilken bil/år osv. Vissa delar är trw, vissa är ate, vissa är brembo etc. Köper du av (er)kända märken får du överlag god kvalitet.

Vissa är made in China också =)

Tror mer på att det är beläggen som gör att det du inte får "brake pad fade". Antagligen sport belägg, de brukar kräva lite värme i skivorna för att kunna fungera optimalt. https://ebcbrakes.com/articles/what-is-brake-fade/

Slottade ser snyggt ut och rensar beläggen och hjälper till med vattenbortförsel.
Hålade funkar säkert på gatan men kör vid normal buskörning så når inte bromsarna såpass höga temperaturer att hålen är befogade.
Utgör bara rost och sprick risk.
Vad kan rekommenderas för ”normalt” bruk?
Skall så småningom byta fram (skivor+belägg)
Blir väl troligtvis beställt från autodoc. Men är ju en djungel med modeller att välja mellan.
Volvo V70 -15 d3 16”.

Ser att det pratas mest om:
-Brembo
-Zimmermann
-ATE
-TRW
-Bosch
Jag tog Bosch från Autodock till min egen xc60, tänket ta nåt keramisk först men det blev nå strul med lev/lagerstatus så tog orginal istälet, men till kollegans tog vi kompletta kitt med belägg och skivor från något svensk företag, svinbilligt var det mins dok tyvär inte vad företaget hette, stod proparts på kartongerna iaf, någon annan kanske vet vilket företag jag menar.

Kvalite osv vet jag dok inget om, men om jag inte mins helt fel så gick belägg och skivor runt om på ca 1500kr,
Proparts har inte direkt bra rykte, de gör flera delar till Saab som inte håller måttet. Men bromsar är väl inte direkt högteknologiska.

@RobinH
Samtliga av de du nämnde gör bra grejer, de är OEM tillverkare allihopa. Kan väl addera Akebono, Pagid, Textar också :-D
Se till att de är "Coatade" så du slipper se rost direkt. Sen är väl frågan om man vill ha keramiska (ATE) belägg och/eller slottade skivor på det.
Zimmerman brukar funka för mig. Dammar väl en del om man kör aktivt, men är man petig med rena fälgar är det ju ändå keramiska belägg som gäller.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]