Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jåkob
om man kopplar bort batteriet i 24 timmar så nollas "motorprogramvaran" och då kan man köra in bilen på nytt,dvs optimera den för den typ av körning man vill ha, låg bränsleförbrukning alternativt bästa möjliga prestanda. Precis som man gör de 25-30 första milen då bilen är ny. Har man en 170 hk som är slö som fn så gör detta, förmodligen så kördes den in av nån med ett ägg på pedalen....responsen blir om man sen kör in den sportigt något bättre, men iofsig så blir soppaförbrukningen något sämre.Antar att det fugerar på samma sätt med automatlåda och diverse annat.
Användarvisningsbild
av greeeken
el Toro skrev:hej greeken.
jag servade förra december, 6000-mila service. enl volvos program omfattar det nya stift har jag för mig.
osäker på när luftfiltret ska bytas. kanske någon kan fylla i den luckan?

Tjena
Har kanske missat men hur mkt har din bil rullat?
Kollat lufttryck på dina däck??
Användarvisningsbild
av _lucifer_
greeeken skrev:
el Toro skrev:hej greeken.
jag servade förra december, 6000-mila service. enl volvos program omfattar det nya stift har jag för mig.
osäker på när luftfiltret ska bytas. kanske någon kan fylla i den luckan?

Tjena
Har kanske missat men hur mkt har din bil rullat?
Kollat lufttryck på dina däck??
Tänkte precis samma... lufttryck? Slitna däck? Kan bidra till att det skenar rejält utan att det behöver kännas så mycket då det sker ganska gradvis.
av el Toro
tja igen.
bilen har rullat 8k mil.
sommardäcken fram rullar på sista milen. blir nya i vår. däremot har jag bra lufttryck i däcken...
Användarvisningsbild
av greeeken
el Toro skrev:tja igen.
bilen har rullat 8k mil.
sommardäcken fram rullar på sista milen. blir nya i vår. däremot har jag bra lufttryck i däcken...

Vad har du för tryck i däcken då?
Hur hare gått, har du kopplat bort batteriet under natten?
av el Toro
jag har inte kopplat ur batteriet ännu. herregud, 24 timmar! det får bli i helgen om jag kan vara utan bilen ett helt dygn...

med bra lufttryck menar jag högre tryck än vad volvo rekommenderar (eftersom det lufttrycket är satt efter komfort och inget annat).
jag har 2,9 eller 3,0kg runtom. kommer inte ihåg vilket jag valde när jag kontrollerade trycket sist... :wink:
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]