- ons 22 jul 2020, 23:23
#1392080
Det finns gott om kopplingscheman hur man adapterar en 850-härva till en 7/940 runt om på internet. Det är ett tidskrävande och grisigt arbete, men inte speciellt svårt om man kan läsa flera kopplingscheman och har lite förståelse hur motorer och dess styrsystem fungerar.
Bara för att vara tydlig här... Att montera en T5a i en 7/940 är inget du gör på en dag, det tar tid(speciellt om man aldrig gjort det innan) och följdfel kommer onekligen uppstå som man lär fixa i efterhand.
Gratis är det ju inte heller, speciellt inte om du inte kan svetsa aluminium(dvs, korta tråget och svetsa om insuget själv). Ett kortat tråg kan gå för upp emot 3000kr, ett insug typ 2000. Så där är 5000kr för enbart 2 saker. En passande växellåda ligger på 3000kr(M90 för vitmotor, som kanske inte är det bästa valet) och uppåt.
Sen lär tändningen modifieras, med det menar jag fördelarlocket. Det enklaste är att köpa en adapter så man frontmonterar fördelaren. Fult som stryk men fullt funktionsdugligt. Alternativt kan man bygga ett så kallat "krabblock", men det är svårt att få dom bra. Det finns även sätt att byta till separata spolar, men det kostar flis(runt 5-6k med spolar).
Sen får man givetvis lägga till priset för en 850T5 också. Dom har väl ökat lite i pris på sistone, så där får man nog vara beredd på att lägga ut typ 10000 för ett bra exemplar.
Detta är bara ca priser på dom mest basala sakerna. Kan man göra all svetsning själv så finns det pengar att spara. Sen tillkommer alla småsaker som alltid dyker upp under byggets gång.
Jag menar inte att skrämma iväg dig, vill bara betona att det inte är "bara att" rakställa en T5a. Det är dyrt och tidskrävande.
I mångt och mycket är faktiskt en T6a enklare att rakställa, då det mesta från 960-vitblockaren passar rakt av(såsom tråg, vattenrör och insug). T6a kan du dock inte regga med lika enkelt som en T5a.