Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicke8019
#1391428
Har en volvo 744, b230K med pierburg 2b5 förgasare, vill få ner tomgången en aning, är det enbart genom CO-skruven eller finns det fler skruvar?
Kan denna skruv göra något sånt som pekas på i bilden? Tacksam för svar.
Nicke
Bilagor
IMG_20200719_104527963~2.jpg
IMG_20200719_104527963~2.jpg (435.2 KiB) Visad 1395 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1391460
Det är där du justerar tomgångsvarvet. Du ska aldrig justera tomgångsvarvet med skruven vid gasspjället, har du rört den skruven måste du göra en grundinställning. Den stora skruven på insuget har inget med blandningen att göra, bara varvtalet. Skruva ur skruven helt och kontrollera att o-ringen är hel, annars fungerar inte justeringen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1391666
Det gör det säkert, men det är inget svårt. Du skruvar ut stoppskruven tills du känner att gasspjället vill fastna i förgasaren. Sedan skruvar in skruven tills precis du "känner" att skruven går mot stoppet. När du "känner" att du har ett läge när gasspjället inte vill fastna och stoppskruven går precis mot stoppet så skruvar du in stoppskruven ett halvt varv och låser fast den.
av Nicke8019
#1391688
Den skruven har jag nog inte varit på, men kollade o-ringen, såg bra ut. Men hör man skillnad direkt när man skruvar på den skruven(tomgångsskruven) för jag har skruvat åt båda hållen, märker ingen skillnad alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1391726
Glöm allt jag skrivit, det gäller Pierburg 175. Du har en B230K motor eventuellt med PulsAir och EGR-ventil förmodar jag. Då är det inte tomgångsjustering i insuget utan i förgasaren, här är en bild och lite förklaringar det finns en massa vakuumslangar på dessa motorer, kolla först att alla sitter fast och att dom är hela
IMG_20200721_063934.jpg
IMG_20200721_063934.jpg (834.03 KiB) Visad 1281 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1391921
Om du läser i texten under bilderna så står där att CO (bränsle) är den (på bilden) övre skruven och varvtalet (bränsle/luft blandningen) är den nedre. Men, kolla alla slangar först.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!