NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte idag då jag och en kompis skruvade loss locket till behållaren med en polygrip att det var ont om olja där.
Att locket ska sitta sådär hårt att man inte kan dra upp det för hand är märkligt.

Jag förstår att servopumpen har dragit in luft. Men har pumpen pajat eftersom det viner så då man svänger? Står man rakt med hjulen utan att röra ratten så låter det ju inget.
Är det luften i systemet som gör det såhär? Vi fyllde givetvis på med olja och svängde åt vänster o höger flera gånger.
Det jag har upptäckt är att det är lätt fuktigt ovanpå själva locket. Inga rinningar eller pölar eller nånting varken runt behållaren, på marken, under pumpen eller rör o slangar. Så vart har oljan tagit vägen? Varför sitter locket så himla hårt?
Har pumpen havererat eller?

Känslan i ratten är att styra luft ibland medans ibland går det lätt-trögt så att säga. Inga hack eller ryck utan bara superlätt. Ratten återgår inte utan stannar i svängt läge. Förr återgick den till mittenläge och det gick lite trögt och var motstånd men det är det inte nu.

Vad kan jag göra?
Skulle ha fått trycksatt systemet med vakuum och samtidigt matat in olja. Är det inte så de gör på volvoverkstaden?
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]